3 zetels bij Provinciale verkiezingen ‘flinke klap maar niet knock-out’

25 maart 2019

3 zetels bij Provinciale verkiezingen ‘flinke klap maar niet knock-out’

Foto: SP / SP

Bij de provinciale verkiezingen heeft de SP 3 zetels behaald in Provinciale Staten. Dat is een halvering vergeleken met de verkiezingen van 2015. De VVD is opnieuw de grootste partij van Gelderland.

“We hebben een flinke rechtse te pakken gekregen, maar we zijn niet knock-out”, zegt lijsttrekker Maurits Gemmink van de Gelderse SP. “Ik wil natuurlijk eerst alle SP stemmers bedanken voor het vertrouwen de komende periode. We gaan met ons drieën voor jullie vol aan de bak de komende jaren. Maar het is een grote teleurstelling dat we als fractie gehalveerd zijn vergeleken met de afgelopen periode.”

De verkiezingen van 20 maart hebben de Gelderse Staten flink door elkaar geschud. VVD blijft de grootste, maar Forum voor Democratie en GroenLinks zullen absoluut een grote rol gaan spelen.

Gemmink: “We hebben de afgelopen vier jaar veel bereikt, een fonds voor het tegengaan van laaggeletterdheid en dubbelspoor Achterhoek bijvoorbeeld, en we hebben goed campagne gevoerd. Dan is het jammer dat de kiezer ons daarvoor niet beloont. De halvering zal nog wel even nadreunen maar we zijn absoluut niet verslagen. De SP heeft het afgelopen half jaar meer dan 2000 nieuwe leden bijgeschreven en de beweging voor Rechtvaardigheid telt tienduizenden vrienden. Ook met drie zetels zullen we de luis in de pels van de Gelderse Staten zijn. Er zijn voldoende thema’s waarop wij de stem van de Gelderse SP stemmer zijn. Openbaar vervoer, meer sociale woningbouw en het klimaatakkoord zullen de belangrijkste onderwerpen worden. Daarin loopt de SP voorop dus daar kunnen we onze punten maken.”