Extreme verhoging kosten bezoekersvergunning van tafel

20 december 2018

Extreme verhoging kosten bezoekersvergunning van tafel

Foto: Peter de Vos

Op initiatief van de SP heeft de Nijmeegse gemeenteraad een voorstel aangenomen om de parkeerkosten eerlijker te delen. Het Nijmeegse college wilde oorspronkelijk een plan aannemen waarbij het uurtarief van de bezoekersvergunning extreem zou stijgen. Door het voorstel van de SP is er weer een eerlijke verdeling van de parkeerkosten. Hans van Hooft, fractievoorzitter SP: “Wij kiezen er voor om bewoners niet onevenredig meer te laten betalen door de bezoekersvergunning met 75 procent te laten stijgen. In plaats daarvan gaan de zakelijke tarieven voor parkeergarages omhoog met zo’n 25 procent. ”

In het plan van het stadsbestuur zou de bezoekersvergunning voor bewoners van 20 cent per uur stijgen naar 35 cent per uur. Door de SP gaat deze extreme stijging van tafel en komt het uurtarief voor de bezoekersvergunning op 25 cent. Van Hooft: “Wat ons betreft moeten we mensen zoveel mogelijk stimuleren om bij elkaar op bezoek te gaan en dan werkt het veel duurder maken van de parkeerkosten juist averechts. Met ons voorstel gaan bedrijven iets meer bijdragen waardoor de kosten uiteindelijk eerlijker zijn verdeeld.”

De zakelijke maandtarieven voor parkeergarages  gaan van 50 naar 65 euro voor vergunningen van maandag tot en met vrijdag. Bedrijven die hun auto’s van maandag tot en met zondag willen parkeren betalen vanaf 1 januari 100 euro per maand in plaats van 80 euro.