Burgemeestersnorm voor salarissen gesubsidieerde instellingen

28 september 2018

Burgemeestersnorm voor salarissen gesubsidieerde instellingen

Foto: Photograaff / Creative Commons

De Nijmeegse gemeenteraad heeft een voorstel van de SP aangenomen, waarin het stadsbestuur wordt opgeroepen om het salaris van bestuurders van gesubsidieerde instellingen in kaart te brengen. De SP vindt dat deze bestuurders niet meer mogen verdienen dan de burgemeester. Wat de SP betreft zijn subsidies er vooral om kunst, cultuur en sport toegankelijk te houden voor iedereen en niet om buitenproportionele bestuurderssalarissen te betalen.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft die het voorstel indiende: “Ons voorstel zorgt voor transparantie richting de inwoners van Nijmegen en de gemeenteraad. Iedereen kan dan zien of instellingen zich houden aan de lokale inkomensnorm voor bestuurders van € 135.000 per jaar. Mocht dit niet het geval zijn dan is het aan de gemeenteraad om deze instellingen hierop aan te spreken. Want van gemeenschapsgeld moeten niet enkele bestuurders profiteren, maar de hele gemeenschap.”

Door het voorstel van de SP gaat het Nijmeegse stadsbestuur actief aan gesubsidieerde instellingen vragen wat hun bestuurders aan salaris verdienen. Over de cijfers die hier uit komen kan de politiek dan een oordeel vellen. Dit geldt overigens alleen voor instellingen die meer dan 100.000 euro per jaar aan subsidie ontvangen. Instellingen zijn niet verplicht om de salarissen door te geven aan de gemeente. Het overzicht van de salarissen van de gesubsidieerde instellingen zal jaarlijks worden gemaakt, hierin is ook te zien welke instellingen de salarissen niet hebben doorgegeven.