Bewonersavond over plannen voor containeroverslag aan Betuwelijn

12 augustus 2018

Bewonersavond over plannen voor containeroverslag aan Betuwelijn

Op donderdag 23 augustus organiseert de SP een bewonersavond over de plannen voor een railterminal aan de Betuwelijn bij Valburg. De avond ‘Overbetuwe Overbelast!’ wordt gehouden van 20.00 uur tot 22.00 uur in Zaal Viersprong, Reethsestraat 1, Valburg. Toegang is gratis. Aanmelden kan op gelderland@sp.nl

Foto: Jeroen Kolkman / SP Overbetuwe

Onderwerp van gesprek zijn de plannen van de provincie Gelderland om tientallen miljoenen euro’s te stoppen in nieuwe railterminal voor de overslag van containers van de trein (Betuwelijn) naar vrachtwagens en andersom. Dat moet gebeuren bij Valburg. Die overslag kan leiden tot verslechtering van de leefbaarheid van de Overbetuwse buurtschappen en dorpen die er in de buurt liggen: Valburg, Eimeren, Reeth, Ressen, Slijk-Ewijk, Elst (zuid) en Oosterhout. Er zijn zorgen over geluidsoverlast, mogelijke veiligheidsrisico’s, extra vrachtverkeer en over de gevolgen voor natuur en landschap

Na de zomer komt er een zogenaamd Inpassingsplan van de provincie Gelderland en de gemeente Overbetuwe dat de komst van een containeroverslag mogelijk moet maken. Daarna heeft iedereen die daar niet blij mee is 6 weken om aan te geven waarom hij of zij er niet meer eens is. Eerdere, nog grootschaligere plannen, bekend onder de afkorting MTC  (Multimodaal Transport Centrum), zijn al eens afgeblazen na stevig verzet vanuit bewoners en politiek.

Tijdens de avond in Valburg zijn er presentaties van bewoner Koos Nijssen (Leefbaar Reeth), statenlid Maurits Gemmink en een interview met de actievoerders die destijds de komst van het MTC tegen gehouden hebben. Daarna is er ruimte voor gesprek en debat onder leiding van avondvoorzitter Eric van Kaathoven uit Elst (oud-fractievoorzitter SP Gelderland).