SP: bomen behouden voor West

12 januari 2018

SP: bomen behouden voor West

Foto: SP

SP-raadslid Tatum Postema wil van het stadsbestuur weten of er alternatieven mogelijk zijn voor de voorgenomen kap van een rij populieren aan de Industrieweg in Nijmegen-West. Bewoners maakten bezwaar tegen het verdwijnen van de bomen, die plaats moeten maken voor het hernieuwen van het fietspad. Een petitie hiervoor werd in korte tijd ruim driehonderd keer ondertekend.

Postema: "De gemeente heeft een kapvergunning aangevraagd voor de 62 bomen langs de Industrieweg. Als SP zijn wij blij met de vernieuwing van het fietspad, maar we vinden dat er toch moet worden gekeken of de huidige bomen kunnen blijven. Er zijn weliswaar plannen voor nieuwe aanplanting, maar het is onduidelijk of die de omvang van de huidige groenwal kan evenaren en hoe lang dat zou duren."

Postema wil dat de gemeente wacht met de kap en eerst uitzoekt of het mogelijk is om het fietspad iets te verleggen zodat de bomenrij kan blijven staan. Ook is ze benieuwd waarom de bomen nu al worden gekapt. "Volgens de gemeente zorgen de bomen voor overlast en zijn ze in slechte conditie. De bomen hebben echter hoogstens de helft van hun maximale levensduur bereikt. Dan lijkt het ons niet logisch om de boomwal nu al te onttrekken aan een gebied met zo veel uitstoot en lawaai van verkeer en industrie."

De gemeente heeft reeds laten weten met de bezwaarmakers in gesprek te gaan. ​