Nijmegen wil salarisverlaging voorzitter BNG

14 november 2017

Nijmegen wil salarisverlaging voorzitter BNG

Foto: Photograaff / Creative Commons

Nijmegen gaat in de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) pleiten voor verlaging van het salaris van BNG-voorzitter Carel van Eykelenberg (697.000 euro per jaar). Een ruime meerderheid van de gemeenteraad steunde een motie van de SP die het stadsbestuur hiertoe opriep.

SP-gemeenteraadslid Yurre Wieken: “De BNG is volledig in handen van de overheid – de Rijksoverheid is voor de helft aandeelhouder, gemeenten en provincies voor de andere helft. Ook Nijmegen is aandeelhouder. Een bank die in feite in overheidshanden is, en die hoofdzakelijk overheden bedient, zou niet zulke belachelijk hoge salarissen moeten uitkeren. De overheid heeft immers met de Wet Normering Topinkomens (WNT) heel duidelijk paal en perk gesteld aan dit soort gegraai aan de top. De WNT is officieel niet van toepassing omdat het een bank is, maar dit is geen gewone bank. Bovendien hebben wij als aandeelhouder wel degelijk iets te zeggen over het beloningsbeleid.”

De SP is blij met de brede steun in Nijmegen en  roept andere gemeenten en provincies op om zich ook uit te spreken. Wieken: “De eerstvolgende aandeelhoudersvergadering is pas op 18 april 2018. Er is dus meer dan genoeg tijd om dit bij talloze lokale en regionale overheden op de agenda te zetten. Hoe meer gemeenten de BNG hiermee bestoken, hoe beter.”