SP: stop gegraai bij Bank Nederlandse Gemeenten

30 oktober 2017

SP: stop gegraai bij Bank Nederlandse Gemeenten

Foto: Photograaff / Creative Commons

De SP wil dat Nijmegen zich uitspreekt tegen het hoge salaris van de bestuursvoorzitter van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Daarvoor pleit de partij op 1 november in de gemeenteraad.

Yurre Wieken, gemeenteraadslid namens de SP: "De voorzitter van de raad van commissarissen van de BNG verdient per jaar 697.000 euro. Dat is fors meer dan een ministerssalaris. De BNG is officieel niet gebonden aan de Wet Normering Topinkomens (WNT), die een norm stelt voor salarissen in de (semi)publieke sector (bijvoorbeeld bij woningcorporaties en zorginstellingen). Het is echter wel een bank waar veel gemeenten zaken mee doen - zoals de naam al suggereert houdt de BNG zich vooral bezig met dienstverlening aan lokale overheden. Net als veel andere gemeenten en de Staat is Nijmegen aandeelhouder bij de BNG. Daarom zou Nijmegen in de aandeelhoudersvergadering moeten pleiten voor salarisverlaging. Met de WNT geeft de politiek het signaal dat we zelfverrijking aan de top in Nederland niet meer tolereren. Dan is het niet uit te leggen dat de gemeente eigenaar is van een bank waarvan de voorzitter meer verdient dan een minister. "