ROOD speelt Rutte tegen sleepwet

10 oktober 2017

ROOD speelt Rutte tegen sleepwet

Foto: SP

Mag ik in uw telefoon kijken? Met deze vraag en een Mark Rutte masker op ging ROOD Nijmegen vandaag de straat op om aandacht te vragen voor de gevolgen van de sleepwet.

Foto: SP

Iedereen heeft tegenwoordig een beveiliging op zijn telefoon. We willen niet dat anderen zomaar ongevraagd in onze telefoon kunnen kijken, en terecht. Privacy is een mensenrecht. Het kabinet Rutte II wil een einde maken aan dit recht. Gelukkig is een groep studenten een petitie gestart voor een referendum over de sleepwet. ROOD ondersteunt dit initiatief van harte en ging daarom de straat op om handtekeningen op te halen voor het referendum.

ROOD-woordvoerder Thijs Loonstra:

“Met de nieuwe wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, kort gezegd de sleepwet, kunnen de inlichtingendiensten meekijken in je telefoon. Maar het gaat nog verder: er wordt een geheime DNA-database opgesteld; andere mobiele apparaten kunnen zomaar gehackt worden en ook het beroepsgeheim van advocaten, artsen en journalisten wordt met deze wet ernstig bedreigd. Er wordt een afluisterapparaat opgetuigd waar de Stasi alleen van kon dromen.”

Foto: SP

Deze inbreuk op de privacy maakt de ROOD  activisten strijdlustig. De meeste mensen die we aanspraken op straat tekenden voor het referendum. Daarnaast is er al massaal getekend via de website. Onze actie op straat is hard nodig, zeker omdat de meeste andere politieke partijen dit thema links laten liggen. De teller moet ruim boven de benodigde 300.000 handtekeningen komen, dus elke handtekening helpt: wil jij ook tekenen voor het referendum, ga dan naar de website sleepwet.nl.