Gemeente koopt deel spoorkuil voor groen Bottendaal

27 oktober 2017

Gemeente koopt deel spoorkuil voor groen Bottendaal

Foto: SP

Het is zo goed als zeker dat de Bottendaalse kant van de spoorkuil groen blijft. Dit maakte SP-wethouder Bert Velthuis bekend in een brief aan de Nijmeegse gemeenteraad. De wens om de spoorkuil groen te houden leeft enorm onder de buurtbewoners. In juni 2016 hebben zij daarvoor al een petitie aangeboden aan de gemeenteraad.

De NS is op dit moment nog de eigenaar van het gebied en de grond. De gemeente is in onderhandeling om dit over te kopen. Bert Velthuis: “Ik ben blij dat we een manier hebben gevonden om aan de wens van de buurt te voldoen. Als de aankoop helemaal rond is, gaan we samen met de buurt in gesprek over de inrichting van het gebied.”

De groenstrook in de spoorkuil, ter hoogte van het seinhuisje wordt nu al regelmatig gebruikt door de bewoners van Bottendaal. De groep buurtbewoners die de petitie heeft gehouden, organiseert in de spoorkuil ook vaak buurtactiviteiten. Zo worden er wandelingen door de spoorkuil georganiseerd, daarnaast wordt het groen bijgehouden door een groepje betrokken bewoners.