Btw-verhoging van Rutte 3 is niet duurzaam of sociaal

29 oktober 2017

Btw-verhoging van Rutte 3 is niet duurzaam of sociaal

Foto: SP / SP

Het nieuwe kabinet wil de btw verhogen op de dagelijkse boodschappen, de fietsenmaker, boeken, groente en fruit, geneesmiddelen, concertkaartjes en het openbaar vervoer. In reactie
hebben SP, GroenLinks en PvdA de krachten gebundeld. Deze partijen willen de Btw-verhoging stoppen. De actie, die inmiddels al wordt gesteund door duizenden mensen, kan rekenen op steun
van FNV, de Fietsersbond, de Patiëntenfederatie Nederland en vele andere organisaties.

Bart Linssen, voorzitter van de Nijmeegse SP: ‘Met het voornemen om het openbaar vervoer en de fietsenmaker duurder te maken is de coalitie van VVD, CDA, D66 en CU er nu al in geslaagd om het kabinet van schijnduurzaamheid te worden. Grote voornemens, maar ondertussen stappen achteruit zetten. Het kabinet zou simpele groene oplossingen als het openbaar vervoer en de fiets juist moeten bevorderen. Bovendien is het een asociale maatregel, die de koopkrachtverschillen alleen maar vergroot. Gezinnen met weinig inkomen geven nou eenmaal relatief veel uit aan directe
levensbehoeftes. Deze Btw-verhoging raakt hen dan ook het hardst. Wat ons betreft moet het kabinet dit voornemen zo snel mogelijk terugnemen.’ Je kunt de actie steunen op deze pagina.