De intro kleurt ROOD

22 augustus 2017

De intro kleurt ROOD

Foto: Sam van der Wal / ROOD Nijmegen

Ook dit jaar stond ROOD Nijmegen weer op de introductiemarkt van de Radboud Universiteit om eerstejaars studenten te verwelkomen in Nijmegen. Zij konden "flex-Twister" spelen - hoe manouvreer jij over de arbeidsmarkt? Linker voet op onzekerheid, rechter hand op onregelmatigheid, of komt het rad ineens op paars en wordt je contract niet meer verlengd?

Foto: Veerle Springintveld / ROOD Nijmegen

Sam van der Wal, woordvoerder voor ROOD Nijmegen: Na hun afstuderen komen veel jongeren terecht in een eindeloos gejojo van flexbaantje naar flexbaantje. 80% van de mensen met een flexcontract wil graag een vast contract, maar slechts 15 % heeft daar ook zicht op. Met Twister wilden we graag duidelijk maken dat een flex-contract je in rare bochten en houdingen over een onzekere arbeidsmarkt laat manouvreren, waar je na twee contractverlengingen meestal ontslagen wordt en op straat kan komen te staan. Om er voor te zorgen dat deze jongeren na, maar het liefst ook tijdens hun studie bestaanszekerheid hebben, willen we hen nu verenigen om te strijden voor meer vaste contracten.

ROOD vroeg naast flex ook aandacht voor de huisjesmelkerproblematiek in Nijmegen. Dit is nog steeds actueel, zoals blijkt uit de recentelijke confrontatie tussen Ton Hendriks en Tim Hofman. Van der Wal: "Driekwart van de studenten in Nijmegen betaalt te veel huur. Een aantal van de eerstejaars die nu binnenkomen zal waarschijnlijk ook bij een huisjesmelker belanden. ROOD Nijmegen gaat graag samen met hen de strijd aan voor betere woonomstandigheden."

Foto: Sam van der Wal / ROOD Nijmegen

Heb je ons gemist op de introductiemarkt en wil je wel kennismaken met ROOD? Niet getreurd, we staan donderdag 31 augustus weer met onze kraam en flex twister op de introductiemarkt van de HAN Nijmegen, die dit jaar in de Vereeniging zal plaatsvinden. Daarnaast komt ROOD Nijmegen iedere donderdagavond samen op onSPand, Molenweg 95, waar je gerust even binnen kan komen wandelen! Last but not least, organiseren we 14 september om 19.00 een kennismakingsavond op hetzelfde pand, waarvoor alle geïnteresseerden van harte voor zijn uitgenodigd (meer informatie volgt nog via facebook en een website bericht).

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, of ons op een andere manier willen benaderen, kan je nog contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar roodnijmegen@sp.nl of een bericht te sturen op onze Facebookpagina ROOD Nijmegen.