SP: Drank- en horecawet sportief handhaven bij sportclubs

18 mei 2017

SP: Drank- en horecawet sportief handhaven bij sportclubs

Foto: Sam van der Wal

De SP wil dat de gemeente samen met sportclubs afspraken gaat maken over het handhaven van de drank- en horeca wet. Onlangs kregen acht van de twaalf voetbalclubs die werden gecontroleerd de wettelijke boete van 1360 euro omdat ze geen ID-kaart vroegen aan jongeren onder de 25 jaar bij het schenken van alcohol. De SP vindt dat sportclubs zich aan de regels moeten houden maar dat de huidige praktijk de clubs de das om doet.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Menig sportclub staat het water nu al aan de lippen, met torenhoge boetes help je de sportclubs om zeep. Dit boetebeleid zorgt er ook voor dat vrijwilligers worden weggejaagd en geen bardiensten meer durven te draaien. Sportclubs staan er pal voor dat jongeren onder de 18 geen alcohol drinken en ze doen hun uiterste best dit beleid te handhaven. Tijdens de pauzes van voetbalwedstrijden zijn de kantines stampvol en is het onmogelijk om iedereen om hun ID-kaart te vragen.”

De SP zou bijvoorbeeld graag zien dat clubs boetes kunnen terugverdienen, of dat er gewerkt wordt met een waarschuwingssysteem met gele en rode kaarten. Een voorstel van de SP daarvoor werd door vrijwel de gehele gemeenteraad gesteund. Het stadsbestuur gaat nu samen met de sportclubs afspraken maken over een sportiever boetesysteem.