Steun voor stakende PostNL-medewerkers

11 mei 2017

Steun voor stakende PostNL-medewerkers

Foto: Marloes van Hunnik-Piepers

Vanmorgen sloten leden van de Nijmeegse en Arnhemse SP zich aan bij de actievoerders van PostNL in Arnhem. De stakers voeren actie tegen het plotsklaps verdwijnen van hun reiskostenvergoeding. Door het afbranden van het distributiecentrum in Nijmegen afgelopen zomer zijn de Nijmeegse medewerkers nu in Arnhem aan de slag gegaan. De brand kwam op een curieus moment, omdat de medewerkers al in actie waren gekomen tegen het sluiten van de vestiging. Nu doet PostNL alsof het heel normaal is dat de medewerkers zonder extra compensatie naar Arnhem moeten reizen.

De SP sprak met meerdere medewerkers. In de eerste maanden na de gedwongen verhuizing van Nijmegen naar Arnhem waren er betere aanvullende voorwaarden. Nu krijgen medewerkers de reistijd niet meer uitbetaald, is de kilometervergoeding omlaag gegaan en krijgen de medewerkers alleen nog maar de kilometers voor de heenreis uitbetaald.

Bart Linssen, voorzitter van de Nijmeegse SP-afdeling: ‘PostNL maakt zich er wel heel erg gemakkelijk vanaf. Deze mensen werkten altijd in Nijmegen, en moeten door de brand nu in Arnhem aan de slag. Het is niet meer dan normaal dat PostNL met hen praat en een oplossing vindt om hen te compenseren, een tijdelijke regeling is daarom duidelijk onvoldoende. Voor sommige medewerkers leidt de huidige situatie er zelfs toe dat ze geld moeten inleveren om te werken. Dat kan niet de bedoeling zijn. Terecht dat deze mensen actie voeren.’

De PostNL-medewerkers voeren de acties langzaam op, binnenkort worden meer acties verwacht.  Eerder liepen de actievoerders al een mars over de John Frost-brug. Ook toen ze nog in Nijmegen werkte waren de medewerkers al actief om de werkomstandigheden bij PostNL te verbeteren. Zo was de werkdruk te hoog en werden extra gemaakte uren niet betaald.

Foto: Marloes van Hunnik-Piepers