Huurders goedkoopst uit in Nijmegen

14 april 2017

Huurders goedkoopst uit in Nijmegen

Uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat Nijmegen voor huurders de goedkoopste stad van Nederland is. De gemeentelijke belastingen voor huurders zijn het laagst in Nijmegen. De SP in Nijmegen heeft daarmee een belangrijk doel uit haar verkiezingsprogramma van 2014 gerealiseerd.

Een ander doel van de SP in 2014 was een einde maken aan de jaarlijkse huurverhoging in Nijmegen. Ook die belofte is waargemaakt. Net als vorig jaar gaan ook dit jaar de huren in Nijmegen niet of nauwelijks omhoog. De grootste woningcorporaties Portaal en Talis laten de huren in juli stijgen met slechts 0,3%. Standvast Wonen heeft besloten de huren dit jaar zelfs te bevriezen. Tussen 2011 en 2015 hebben Nijmeegse woningcorporaties de huren buitensporig verhoogd met  gemiddeld 90 euro per maand, een stijging van meer dan 20 procent.

Wat de SP in Nijmegen betreft is bevriezing van de huren of een beperkte huurverhoging volstrekt onvoldoende. Volgens de partij kunnen de huren gemiddeld met 100 euro per maand omlaag, omdat woningcorporaties over meer dan voldoende geld beschikken.

In 2015 maakten woningcorporaties in Nederland samen 5,5 miljard euro winst: omgerekend per woning een winst van maar liefst 2300 euro. Een deel van die winst zit in de stenen door verhoging van de WOZ-waarde van woningen. Een ander deel van die winst is het gevolg van de lage rente. Corporaties kunnen tegenwoordig geld lenen voor 30 jaar vast met minder dan 2 procent rente. Door die de lage rente is nieuwbouw van sociale huurwoningen niet langer onrendabel. Waar corporaties in het verleden voor elke sociale nieuwbouwwoning minstens 50.000 euro winst moesten maken om de onrendabele top te financieren, hoeft er nu geen cent meer bij. Daarnaast betalen corporaties nu aanzienlijk minder rente over hun uitstaande leningen.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Waar iedereen met een eigen woning profiteert van de lage rente, wordt het hoog tijd dat het rentevoordeel van woningcorporaties naar de huurders gaat. De huren kunnen gemiddeld met 100 euro per maand omlaag; de verhuurders hebben meer dan genoeg geld. Woningcorporaties zijn ooit opgericht ten behoeve van de huurders. Nu lijkt het erop of de huurders er zijn om de kas van de woningcorporaties te spekken.”