De SP maakt het onderwijs weer toegankelijk

7 februari 2017

De SP maakt het onderwijs weer toegankelijk

Foto: Erik Claus / SP Nijmegen

Maandag 6 februari bezocht SP-lijsttrekker Emile Roemer Nijmegen voor een interview met het Algemeen Nijmeegs Studentenblad (ANS) en studievereniging ismus. ROOD was er ook bij, met een ludieke actie. Symbolisch opende Roemer een hefboom om studenten de zaal in te laten waar het interview plaats zou vinden.

Janne van den Bosch, woordvoerder van ROOD Nijmegen: “Die hefboom staat voor het leenstelsel – een barrière die VVD, PvdA, D66 en GroenLinks in 2015 hebben opgeworpen voor wie wil gaan studeren. Nu de basisbeurs verdwenen is stijgt de gemiddelde studieschuld met 13.000 euro (soms tot wel 30.000 euro) en gaan er, zo blijkt uit de cijfers tot nu toe, minder mensen studeren. Vooral in het hbo is veel minder instroom, en de werkelijke daling wordt gemaskeerd door het grotere aantal internationale studenten. Studeren wordt weer iets van de rijken. De SP staat voor toegankelijk en goed onderwijs voor iedereen, en wil daarom de basisbeurs weer opnieuw invoeren.”