SP vraagt aandacht voor werkdruk van docenten in Nijmegen

25 november 2016

SP vraagt aandacht voor werkdruk van docenten in Nijmegen

In Nijmegen hebben we het Flex College. Een prachtige school waar leerlingen die extra zorg of ondersteuning nodig hebben een plekje vinden en onderwijs volgen. Dat geldt voor leerlingen die tijdelijk een time-out nodig hebben, maar ook voor leerlingen die op hun eigen school geen diploma kunnen behalen.

Helaas heeft ons kabinet met steun van 'onderwijspartij' D66 tijdens de vorige coalitieperiode flink bezuinigd op onderwijshuisvesting: een strop van 3 miljoen voor gemeente Nijmegen. Het huidige college kon 1,5 miljoen van deze bezuiniging zelf opvangen, maar maakte ook met schoolbesturen een afspraak om 1,5 miljoen op te vangen. Dat leidde onder andere tot een bezuiniging op het Flex College, met als belangrijke voorwaarde dat schoolbesturen de verplichting op zich namen om voor alle overbelaste leerlingen passende opvang te blijven bieden (juli 2015).

De SP nam het al eerder op voor leerlingen die buiten de boot dreigden te vallen. Zo is onder andere het diplomatraject bij Eigenwijs behouden gebleven en komen er expertiseteams om leerlingen te helpen. Maar de SP komt óók op voor de andere leerlingen en hun docenten. Want waar de schoolbesturen menen dat het reguliere onderwijs - in het kader van het zogenoemde "passend onderwijs" - prima in staat is deze overbelaste jongeren passende ondersteuning te bieden, komen er van de werkvloer andere geluiden. SP-raadslid Petra Molenaar "Ik heb met veel docenten gesproken. Ook zij beamen dat meer overbelaste leerlingen les krijgen binnen het reguliere onderwijs, maar dat dat alleen kan vanwege de loyaliteit van docenten richting hun leerlingen. Als docent laat je je leerlingen immers niet vallen. Dat betekent een investering van extra eigen tijd en dus onherroepelijk tot extra werkdruk."

Het uitgangspunt van schoolbesturen is leidend om het takenpakket van het Flex College drastisch terug te brengen. Maar de SP heeft gezien de reacties van docenten zelf grote twijfels bij dit uitgangspunt en roept het gemeentebestuur op om aandacht te hebben voor de toenemende werkdruk van docenten. Met het Flex College hebben we nu in Nijmegen een prachtige onderwijsvoorziening, maar met het wegvallen van functies komt een deel van het takenpakket op het bordje van leraren. Pas als uit een uitgebreide evaluatie blijkt dat de werkdruk van docenten in het reguliere onderwijs niet toeneemt, is een afgeslankte versie van het Flex College wenselijk.

Oproep: ben jij docent in Nijmegen en wil je jouw verhaal kwijt, neem dan contact op met Petra Molenaar (petramolenaar@gmail.com).