Cultureel Nijmegen: bruisend en toegankelijk

27 mei 2016

Cultureel Nijmegen: bruisend en toegankelijk

Cultuur in Nijmegen is niet alleen voor de elite, maar voor iedereen. Het culturele aanbod in Nijmegen is breed en toegankelijk voor alle lagen van de bevolking.  Dat is de inzet van de SP in het Nijmeegse stadsbestuur, en de eerste resultaten zijn nu zichtbaar.

Bert Velthuis, wethouder Cultuur namens de SP: “Cultuur verrijkt de geest en brengt mensen in aanraking met andere werelden. Iedereen heeft het recht om daaraan deel te kunnen nemen. Daarom rijdt sinds vorig jaar de Kunstbus weer, die het scholen makkelijker maakt om kinderen naar culturele voorstellingen te brengen. Inmiddels heeft de bus al meer dan 2000 kinderen vervoerd.”

De Nijmeegse gesubsidieerde podia kregen vorig jaar ook meer bezoekers: meer dan een half miljoen, een stijging van 15 % sinds 2014. Het aantal bezoekers van Doornroosje is zelfs meer dan 50 % gestegen. Velthuis: “Ons doel was voor een aantrekkelijker cultureel aanbod zorgen in Nijmegen, en we kunnen met recht zeggen dat we daarin geslaagd zijn. En naast deze grote instellingen zijn er ook tal van festivals en productiehuizen die eenn mooie bijdrage leveren. Amateurclubs voerden vorig jaar 178 voorstellingen op.”