Buurten in Hatertse Hei groot succes.

11 mei 2016

Buurten in Hatertse Hei groot succes.

Foto: Bart Linssen / SP Nijmegen

Afgelopen zaterdag was de SP Nijmegen te vinden in de wijk Hatertse Hei. De aanleiding voor het buurten was het plan van de SP voor een nationaal zorgfonds zonder eigen risico (zie: https://nationaalzorgfonds.nl/). In Hatertse Hei vroegen we bewoners naar hun mening over het huidige zorgstelsel en suggesties voor verbeteringen.

Opvallend veel mensen maken zich zorgen over de stijgende zorgkosten. De premies van zorgverzekeringen stijgen elk jaar weer, terwijl het basispakket steeds verder uitgekleed wordt. Daarbij maken de zorgverzekeraars nog steeds flinke winsten en geven ze zo’n € 100,00 per verzekerde per jaar uit aan reclame. Veel mensen steunden dan ook het plan van de SP om een nationaal zorgfonds in te voeren, zonder eigen risico. Dus minder macht en geld naar zorgverzekeraars en meer geld naar de zorg zelf. Diverse bewoners gaven aan interesse te hebben in een zorgavond in de buurt, waarop we samen met bewoners nadenken over hoe dit doel bereikt kan worden.

Foto: Rob van de Wetering / Gemeente Nijmegen

Ook spraken we met bewoners over hun eigen wijk. Over het algemeen zijn bewoners van Hatertse Hei erg tevreden over hun wijk. Het is een fijne en rustige wijk om te wonen. Onlangs nog opende SP-wethouder Renske Helmer hier buurtuin De Hommel: een groene ontmoetingsplek voor iedereen om elkaar te ontmoeten, te spelen of gewoon samen groenten te verbouwen. De buurtuin was een mooi initiatief van betrokken buurtbewoners, die de tuin ook grotendeels zelf gaan onderhouden.