Steun voor N1

15 november 2015

Steun voor N1

N1 kan weer vooruit. Op de politieke avond van 11 november steunde een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad een voorstel om de lokale omroep te steunen. In 2015 krijgt N1 € 85.000, in 2016 nog eens € 50.000. Hiermee is een faillissement afgewend en kan N1 voorlopig verder met het verzorgen van lokale radio, televisie en online nieuws.

Eind oktober werd duidelijk dat N1 ernstig in de financiële problemen zat. Zonder financiële steun zou de omroep failliet gaan en halverwege november stoppen met alle uitzendingen. Hierdoor zouden drie medewerkers en 130 vrijwilligers op straat komen te staan. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “N1 houdt de bewoners van Nijmegen op de hoogte van wat er in hun stad gebeurt en is een geweldige leerplek voor jongeren met ambities als technicus of journalist. Daarnaast is het voor lokale democratie belangrijk om een onafhankelijke lokale zender te behouden. Daarom hebben we in het coalitieakkoord ook uitgesproken dat we N1 willen behouden. Sinds vorig jaar heeft N1 een nieuw bestuur en is de organisatie behoorlijk verbeterd. Het stadsbestuur werkt inmiddels aan een Regionaal Mediacentrum waarin diverse lokale omroepen uit de regio, waaronder N1, samen gaan werken. Dat is nu echter nog niet klaar, dus deze steun is eenmalig om N1 vooruit te helpen tot het Regionaal Mediacentrum er is en zij daarbij aan kunnen sluiten. Zo blijft de kennis en kunde van de mensen bij N1 behouden.”