Nijmegen wil geen graaiers aan de top

14 november 2015

Nijmegen wil geen graaiers aan de top

Wat een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad betreft moet het afgelopen zijn met de buitensporige salarissen bij organisaties waarmee de gemeente samenwerkt. Op de politieke avond van 11 november 2015 werd een voorstel van de SP dat hiertoe opriep aangenomen.

Hans van Hooft, fractievoorzitter van de SP: “Binnenkort gaat de gemeente weer onderhandelen met thuiszorginstellingen over het leveren van thuiszorg in Nijmegen. Wat de SP betreft wordt een van onze voorwaarden daarbij dat bestuurders geen torenhoog salaris ontvangen. Sinds 1 januari geldt de Wet normering topinkomens (WNT), die grenzen stelt aan het salaris van bestuurders van publieke en semipublieke organisaties: maximaal van 178.000 euro. In ieder geval één organisatie waarmee Nijmegen nu samenwerkt, houdt zich niet aan de WNT en betaalde haar directeur in 2014 meer dan 187.000 euro. Dit soort praktijken hoort niet thuis in Nijmegen.”

Een meerderheid van de Nijmeegse politiek steunt de SP. Van Hooft: “Mooi om te zien dat veel andere partijen dit ook niet vinden kunnen. We houden in Nijmegen de thuiszorg al overeind ondanks de asociale bezuinigingen van Den Haag. Nu gaan we ook paal en perk stellen aan de zelfverrijking onder zorgbestuurders. Volgend jaar is de volgende aanbesteding van de thuiszorg, een normaal salaris voor bestuurders zal dan één van de voorwaarden van de gemeente Nijmegen zijn in de onderhandelingen.”