SP enthousiast over toekomstplannen binnenstad

27 september 2015

SP enthousiast over toekomstplannen binnenstad

Foto: Josef Stuefer / Creative Commons

Op woensdagavond 23 september besprak de Nijmeegse gemeenteraad de plannen van het stadsbestuur om het centrum op te knappen. De leegstand wordt aangepakt, het aanbod en de sfeer worden versterkt en de binnenstad wordt aangepast op het veranderende koopgedrag van de consument. De SP steunt de investeringen in het centrumgebied. “Wij zijn blij dat wethouder Van Hees aan de slag gaat met deze broodnodige impuls aan de binnenstad. Vooral de middenstanders en kleine ondernemers kunnen dit goed gebruiken”, aldus gemeenteraadslid Stijn Vat.

Door de recessie en de toenemende verkoop via internet heeft de binnenstad van Nijmegen last van leegstaande winkelpanden. Om de binnenstad aantrekkelijk te houden presenteert het stadsbestuur een aanvalsplan. Vat: “Aan de randen van het centrum zullen op termijn winkelstraten verdwijnen en wordt gekeken of leegkomende panden kunnen worden benut voor wonen, culturele invullingen of voor dienstverlenende bedrijfjes. Het winkelgebied zal daardoor compacter worden. Ook gaat de gemeente leegstaand vastgoed in kaart brengen en wordt er actief gezocht naar potentiele huurders.”

Groener en toegankelijker
Naast de aanpak van leegstand is er in de plannen ook ruimte voor verfraaiing van het centrum. Vat: “Sommige winkelstraten hebben nu nog een grauwe uitstraling en dat is zonde. Er komen meer bankjes en groen in de winkelstraten en de looproutes vanaf het station en de Waalkade worden verbeterd. Daarbij wordt gelet op de begaanbaarheid voor mensen die minder mobiel zijn. Als SP hechten we daar veel waarde aan. Daarnaast gaat de wethouder onderzoeken of er meer gratis bewaakte fietsenstallingen kunnen komen. Minder drukke locaties als de Molenpoort, Kelfkensbos, de Waalkade en de Bloemerstraat krijgen als eerste een opknapbeurt. Allemaal prima initiatieven die zorgen dat onze binnenstad nog aantrekkelijker wordt.”