h

Druk jaar voor Nijmeegse SP-hulpdienst

30 september 2015

Druk jaar voor Nijmeegse SP-hulpdienst

Naast de acties van de afdeling en het werk van de gemeenteraadsfractie heeft SP Nijmegen ook een hulpdienst. Hier kunnen mensen terecht die bijvoorbeeld een conflict hebben met de gemeente, hun werkgever of een andere instantie. De vrijwilligers van de hulpdienst geven hen advies en kunnen helpen met ingewikkelde procedures. Uit het jaarverslag blijkt dat de hulpdienst de afgelopen periode erg actief is geweest.

Angelique Hummel, coördinator van de hulpdienst, blikt terug: “In 2012 was er amper een hulpdienst, maar dit jaar loopt het aardig vol. Ik krijg nu ondersteuning van twee vrijwilligers met een grote deskundigheid. Samen kunnen we veel meer werk verzetten. 247 mensen wisten de weg naar de SP te vinden. Wat opvalt in de zaken die we behandeld hebben is dat het aantal bezwaren naar de gemeente fors is afgenomen. In het vorige jaarverslag telden we 38 bezwaren, waarvan de meeste gewonnen werden. Nu waren het er tien en werden de meeste afgewezen. Dat er minder mensen bezwaar maken lijkt erop te wijzen dat de gemeente haar werk beter doet en er minder behoefte is aan bezwaar maken. Dat is winst.”

“Verder zijn er veel klachten over bewindvoerders die hun werk niet goed doen. Bewindvoerders horen mensen met financiële problemen te helpen, maar soms brengen ze hen juist verder in de problemen door rekeningen en verzekeringen niet te betalen. Bizar, want dat is precies waarvoor ze zijn aangesteld.” Navraag bij SP-hulpdiensten uit Utrecht, Rotterdam, Heerlen en Amsterdam laat hetzelfde beeld zien. Hummel: “De komende maanden ga ik dit uitgebreider onderzoeken bij alle SP-hulpdiensten in Nederland. De resultaten gaan naar de Tweede Kamerfractie van de SP.”

De toekenning van het Persoonsgebonden budget (pgb) zorgt ook voor veel problemen. Niet in Nijmegen zelf, maar wel daarbuiten en veel van deze mensen komen naar de Nijmeegse SP toe. Ook de uitbetaling via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) sinds 1 januari zorgt voor veel problemen. In één geval ging de SP-hulpdienst zelf met een cliënt naar het SVB-hoofdkantoor in Utrecht om het pgb persoonlijk op te halen. Hummel: “Ja, toen kon het opeens wel. Jammer dat het nodig was om fysiek bij de SVB langs te gaan. Het is schandalig dat zoveel mensen onnodig op hun pgb zitten te wachten door het gepruts van de staatssecretaris.”

Tot slot Breed. Met de sociale werkvoorziening houdt SP Nijmegen zich al enige tijd bezig. Hummel: “Ook bij de hulpdienst komen geregeld klachten binnen van Breed-medewerkers. De SP-hulpdienst heeft samen met enkele andere betrokken partijen een platform opgericht waarin Breed-medewerkers vertegenwoordigd zijn om misstanden aan te kaarten. 

Reactie toevoegen

U bent hier