ROOD verwelkomt eerstejaars studenten

18 augustus 2015

ROOD verwelkomt eerstejaars studenten

Foto: Yurre Wieken / ROOD Nijmegen

'Word jij ook genaaid?’ Die vraag stelde ROOD aankomende studenten van de RU maandagmiddag op de introductiemarkt. De meesten antwoordden bevestigend. Wie nu gaat studeren behoort immers tot de eerste lichting studenten die geen basisbeurs meer ontvangt, maar alles moet lenen. Terwijl het juist nu belangrijk is om te investeren in goed en toegankelijk onderwijs. Als enige echte studentenpartij zet de SP zich daar dan ook consequent voor in.

Veel eerstejaars wisten de weg naar het kraampje van ROOD te vinden. ROOD-voorzitter Gino Praat: “Ondanks de verhalen over politieke desinteresse waren er toch veel mensen die vragen kwamen stellen of een flyer mee wilden nemen. Door het leenstelsel is immers gebleken dat de politiek vaak besluiten neemt die je direct kunnen treffen. Het leenstelsel hebben we helaas niet tegen kunnen houden, maar we blijven ons als ROOD en SP inzetten voor goed en toegankelijk onderwijs. Wat het afgelopen jaar duidelijk is geworden is bijvoorbeeld dat studenten veel te weinig te zeggen hebben over hoe de universiteit wordt georganiseerd. Het onderwijs moet gedemocratiseerd worden. Daar willen we samen met studenten voor gaan zorgen.

Foto: Yurre Wieken / ROOD Nijmegen

23 september is er een informatie/kennismakingsavond voor nieuwe leden en geïntesseerden. Gino:  “Er hebben zich veel geïnteresserden aangemeld, dat is mooi. De wereld veranderen lukt pas als er mensen zijn die daaraan willen meehelpen.”