SP: provincie gooit Nijmegen economisch op slot

12 juli 2015

SP: provincie gooit Nijmegen economisch op slot

Als de provincie Gelderland de ontwikkeling van het bedrijventerrein in De Grift-Noord afschiet, moet Nijmegen gecompenseerd worden. SP-gemeenteraadslid Bart van Berkel: “De provincie probeert het aantal bedrijventerreinen terug te dringen en dat is ook nodig. Het probleem is dat de provincie dat doet zonder oog te hebben voor de gevolgen voor gemeenten zoals Nijmegen.”

Van Berkel: “De provincie voert landelijk beleid uit om niet zomaar overal nieuwe bedrijventerreinen toe te staan. Dat kan je de provincie ook niet kwalijk nemen. De manier waarop is een ander verhaal. Na decennia van ontwikkeling van gebieden zegt de provincie doodleuk dat het allemaal niet meer kan en dat zit de groei in Nijmegen in de weg. Dat dit zo plotseling gebeurt en ook zonder enig uitzicht op compensatie is onacceptabel. De plannen in De Grift-Noord komen niet uit de lucht vallen. Er zijn jaren geleden al afspraken over gemaakt en toen was er wel steun vanuit de provincie. Als de provincie het nu opeens gaat blokkeren brengt zij Nijmegen financieel in de problemen. Het is alsof je een ondernemer toestemming geeft om meubels te maken en wanneer de meubels af zijn opeens zegt dat hij ze niet meer mag verkopen. Dat kan natuurlijk niet. Als de provincie dit doorzet vindt de SP het terecht om te vechten voor eerlijke compensatie. Dan worden we gecompenseerd in de verloren opbrengsten en voor niets gedane uitgaven.”