SP: neem kritiek rapport brand Notenhout serieus

3 mei 2015

SP: neem kritiek rapport brand Notenhout serieus

Op de politieke avond van 29 april besprak de gemeenteraad van Nijmegen opnieuw het rapport van de brand in het complex Notenhout in Neerbosch-Oost. Bij deze brand waren vier doden te betreuren. Recentelijk werd het onderzoeksrapport van de brandweer gepresenteerd aan de raad. Hierna volgde kritiek, onder andere op de verlening van de bouwvergunning voor het pand in 1990. De SP wil dat het college deze kritiek serieus neemt.

SP-gemeenteraadslid Annelieke van den Berg: “Wat de SP betreft moet alle twijfel rondom de vergunningverlening weggenomen worden. Het moet geen welles-nietesspel worden tussen burgemeester Bruls en de media. Daarom lijkt het ons verstandig als ook het OM kritisch naar deze kwestie kijkt. ”

Het belangrijkste is wat de SP betreft dat er lering getrokken wordt uit de brand. Dat gebeurt volgens Van den Berg nu nog te weinig: “Bijvoorbeeld, geeft deze brand aanleiding om voorzieningen in en rond het gebouw anders te beoordelen? Er woonden veel ouderen in het gebouw, wat betekent deze tragedie voor andere complexen waar veel ouderen wonen? Steeds meer ouderen blijven langer zelfstandig wonen. Dat kan betekenen dat er aanvullende maatregelen en andere normen voor dergelijke gebouwen moeten komen. Op deze vragen willen wij graag een antwoord.”

De SP wil een inhoudelijke reactie op de kritiek op de rapportage over de vergunningverlening. Verhuurders zijn en blijven verantwoordelijk voor de brandveiligheid van hun panden. Bewoners en verhuurders van complexen waar veel ouderen wonen moeten beter geïnformeerd worden over brandveiligheid en preventieve maatregelen. Bij twijfel over de brandveiligheid moeten de gemeente controleren en aanwijzingen geven. Van den Berg: “Het belangrijkste is dat we lessen trekken uit deze brand, om zo goed mogelijk te voorkomen dat dit nog een keer gebeurt.”