Nijmegen wil bed, bad en brood behouden

1 mei 2015

Nijmegen wil bed, bad en brood behouden

Op de politieke avond van 29 april sprak de Nijmeegse gemeenteraad zich uit voor het behoud van de ‘bed, bad en brood’-voorziening voor uitgeprocedeerde asielzoekers in Nijmegen. Een motie met deze strekking werd met brede steun door de gemeenteraad aangenomen; alleen de VVD stemde tegen.

Het kabinet wil bed,  bad en brood beperken tot zes gemeenten, wat betekent dat veel andere gemeenten – waaronder Nijmegen – ermee zouden moeten stoppen. Maarten Sweep, gemeenteraadslid namens de SP: “Het kabinet heeft gemeenten opgezadeld met een onwerkbaar compromis. Dat we in Nijmegen zouden stoppen met bed, bad en brood is onacceptabel. Het gaat om uitgeprocedeerde asielzoekers die nergens anders heen kunnen. Wat de SP betreft is het een kwestie van menselijk fatsoen om hen basale voorzieningen aan te bieden. Ik ben blij dat politiek Nijmegen dit in grote meerderheid heeft uitgesproken”.

Andere gemeenten, waaronder Utrecht, Arnhem en Groningen, gingen Nijmegen al voor en spraken zich ook uit vóór bed, bad en brood. De aangenomen motie roept het Nijmeegse gemeentebestuur op om zich samen met andere gemeenten te verzetten tegen de koers van het kabinet, zodat het huidige voorstel zo snel mogelijk van tafel gaat.