ROOD geeft les op het Mondial College

10 december 2014

ROOD geeft les op het Mondial College

Op 5 en 8 december organiseerde het Mondial College in Lindenholt weer een politieke speeddate. Hier konden leerlingen in gesprek met vertegenwoordigers van politieke jongerenorganisaties, voor een eerste kennismaking met politiek. De SP mocht hierbij natuurlijk niet ontbreken, dus waren Yurre Wieken en Daan Verwaaij er namens ROOD.

ROOD staat als actieclub vaak op straat, maar vindt het ook belangrijk om jongeren bewust te maken van de politiek. Politiek is geen excentrieke hobby van een select groepje mensen, maar gaat ons allemaal aan. Daarom doet ROOD graag mee aan dit soort activiteiten. Yurre: “Het is lastig om leerlingen enthousiast te maken voor politiek. Politiek wordt vooral geassocieerd met saaie, moeilijke vergaderingen en met geklets in de Tweede Kamer. Door met ze te praten willen we leerlingen ervan bewust maken dat het veel meer is dan dat. De acties die je als SP voert zijn ook politiek, en een stuk leuker en gezelliger dan een lange vergadering. Je merkt dat sommige leerlingen het dan toch best interessant kunnen vinden. Ook omdat het gaat om dingen waar ze zich iets bij voor kunnen stellen”.

Onder de scholieren waren er veel zorgen over de mogelijke komst van het leenstelsel. Yurre: “Er waren veel vragen over het leenstelsel. Veel scholieren maken zich zorgen of ze later nog wel een studie kunnen betalen. Het is wrang dat er zo over hun hoofden wordt besloten. Dankzij VVD, PvdA, D66 en GroenLinks heeft deze generatie straks een veel grotere studieschuld dan de studenten van nu”.

Heb je ook met een van de ROOD-leden gepraat en heb je interesse? Mail dan naar roodnijmegen@gmail.com!