Actie voor verbod op kernwapens

2 december 2014

Actie voor verbod op kernwapens

Hoewel er tegenwoordig een non-proliferatieverdrag is wat het verspreiden van kernwapens verbiedt, wordt er weinig gedaan aan ontwapening. Dit terwijl de bestaande wapenvoorraad – bijvoorbeeld in Volkel - nog altijd een grote bedreiging is voor de wereldvrede. Tijd om hier een einde aan te maken!

Krista van Velzen, oud-Kamerlid voor de SP, is met PAX (waar zij tegenwoordig werkt) een burgerinitiatief gestart om een verbod op kernwapens op de politieke agenda te krijgen. Hiervoor zijn 40.000 handtekeningen nodig. Wanneer aan deze eis is voldaan, wordt het voorstel in de Tweede Kamer besproken. Daar kan het sowieso rekenen op steun van de SP– de SP maakt zich immers al jaren hard voor een wereld zonder kernwapens. Fractielid Harry van Bommel riep minister Koenders onlangs nog op hier nu echt werk van te maken – eerder sprak Koenders zich immers al uit voor ontwapening.

Maar eerst moeten echter nog de benodigde 40.000 handtekeningen opgehaald worden!  De SP steunt deze actie van harte en roept iedereen die zich hard wil maken voor wereldvrede op om de petitie te tekenen. Meer informatie en de petitie zelf zijn te vinden op www.nonukes.nl.

Foto: Michael Heilemann via Creative Commons