SP: dé cultuurpartij van Nijmegen

1 oktober 2014

SP: dé cultuurpartij van Nijmegen

Recentelijk kwam D66 met het voorstel om een bezuiniging op het Valkhofmuseum ongedaan te maken en in plaats daarvan de kunstbus te schrappen. De kunstbus – een initiatief van de SP – is een mooi project waarbij schoolklassen met een bus naar een culturele instelling, bijvoorbeeld een museum of het theater, kunnen gaan. De SP is dan ook fel tegen het voorstel van D66.

Naast het vervoer, zijn via de kunstbus ook de toegang tot de instelling en een educatief programma geregeld. De kunstbus is dus belangrijk voor kunst- en cultuureducatie in Nijmegen. Jong geleerd is immers oud gedaan. En de kosten? Die bedragen slechts een tientje per kind per jaar (ter vergelijking; de subsidie voor een museumkaartje is nog altijd 20 euro per persoon per keer).

Raadslid Petra Molenaar: “D66 zegt cultuur belangrijk te vinden, maar heeft de afgelopen jaren juist flink bezuinigd op de culturele sector. Sterker nog: de bezuiniging op het Valkhofmuseum is juist een oude bezuiniging, door het vorige college - met D66-  opgelegd”. Sinds de SP weer terug is in het stadsbestuur, wordt een groot deel van de bezuinigingen teruggedraaid. Daarnaast investeert het college met de SP in bibliotheken en worden de bezuinigingen op amateurkunst ongedaan gemaakt. Bovendien komt er extra geld beschikbaar voor het zichtbaar maken van de cultuurhistorie in de stad, het huis van de Geschiedenis, de Joris Ivenscollectie en het Architectuur Centrum Nijmegen. Tot slot kan de lokale zender Nijmegen1 ook komend jaar nog rekenen op steun van de SP.

Molenaar: "Waar D66 keihard heeft bezuinigd op kunst en cultuur trekt de SP hier bijna een miljoen euro méér voor uit. Eén ding is wel duidelijk: niet D66, maar de SP is de cultuurpartij van Nijmegen".

Foto Valkhof: Machiel van Zanten, Creative Commons