ROOD steunt StufiRecht

14 oktober 2014

ROOD steunt StufiRecht

Nijmegen is weer een politiek initiatief rijker: deze zomer sloot ROOD de handen ineen met studentenvakbond AKKU en DWARS Nijmegen (jongerenpartij GroenLinks) in ‘StufiRecht’. StufiRecht voert in Nijmegen actie voor het behoud van de studiefinanciering. Het doel: het tegenhouden van het leenstelsel van minister Bussemaker.

StufiRecht zet zich lokaal in om een stokje te steken voor het leenstelsel. In 2012 werkte ROOD Nijmegen met AKKU en DWARS samen in het soortgelijke ‘StudieRecht’. Dit leidde tot een mars tegen de langstudeerboete van Nijmegen Centraal Station naar de Grote Markt waar ruim 300 mensen in meeliepen.

Nu wil minister Jet Bussemaker per 1 september 2015 de basisbeurs voor studenten afschaffen. Voortaan moet je vanaf dag één beginnen met lenen. De aanvullende beurs blijft en wordt ook verhoogd, maar er komen minder mensen voor in aanraking en netto ga je er door het wegvallen van de basisbeurs nog steeds fors op achteruit.

De gemiddelde studieschuld, nu 13.000 euro, zal hierdoor stijgen naar 30.000 tot 50.000 euro. Wel heb je langer de tijd om hem af te betalen. Klinkt mooi, maar betekent dat je alleen maar nog meer moet betalen: je betaalt immers rente over de schuld, en die blijft doortikken. Daarnaast stijgen de rentetarieven. Hierdoor zitten afgestudeerden soms tot aan hun pensioen met de molensteen van een studieschuld om hun nek. Ook huidige studenten worden getroffen: wie de afgelopen jaren begon aan zijn bacheloropleiding werd toen voorgehouden dat hij – bij een nominale studieduur – ook in de master studiefinanciering zou krijgen. Voor wie vanaf september 2015 aan een master begint worden echter tijdens het spel de spelregels veranderd – zij moeten ook gaan lenen.

Yurre Wieken en Anand Soni zitten namens ROOD Nijmegen in het actiecomité van StufiRecht. “De samenwerking verloopt prima en we verwachten er in Nijmegen iets moois van te kunnen maken. Zo kunnen we ook in Nijmegen ons steentje bijdragen aan het tegenhouden van het leenstelsel. Studeren hoort geen geldkwestie te zijn; wie er slim genoeg voor is moet gewoon een opleiding kunnen beginnen zonder dat er hoge financiële barrières worden opgeworpen. Dat gebeurt nu wel en dat wijzen wij af”, aldus Yurre. Anand: “Het is een fabeltje dat ‘we nu eenmaal moeten bezuinigen’, iedere afgestudeerde verdient zichzelf driedubbel terug. De overheid moet juist nu haar verantwoordelijkheid nemen en investeren in de toekomst”.