SP ondertekent eerste Roze Stembusakkoord van Nederland

3 maart 2014

SP ondertekent eerste Roze Stembusakkoord van Nederland

Vrijdagavond heeft de SP Nijmegen samen met 10 andere politieke partijen, COC Nijmegen en jongerenorganisatie Dito het Roze Stembusakkoord ondertekend. Nijmegen is daarmee de eerste gemeente van Nederland. Met het ondertekenen van het roze stembusakkoord laat de SP zien zich de komende jaren te willen inzetten voor LHBT’s in de gemeente. In een roze stad als Nijmegen hoort geen discriminatie vanwege seksuele geaardheid, vindt de SP.

Voorafgaand aan de ondertekening van het Roze Stembusakkoord vond er een debat plaats tussen 12 aanwezige partijen. Gesproken werd over transgenderbeleid, roze ouderen en roze zichtbaarheid. De avond was druk bezocht, velen konden niet meer zitten.

Namens de SP mocht kandidaat raadslid Annelieke van den Berg het woord voeren over roze ouderen. In haar bijdrage vertelde Annelieke de aanwezigen dat de gemeente vanuit Den Haag steeds meer taken krijgt om de zorg te organiseren. Dit betekent dat de gemeente ook meer te zeggen krijgt over de eisen waaraan de zorg moet voldoen. De SP pleit er dan ook voor dat zorgverleners rekening houden met en op de hoogte zijn van de eventuele specifieke zorgvraag van LHBT’s. “Het is daarom van belang dat er niet bezuinigd wordt op zorg, de SP zal zich daar altijd hard voor blijven maken”, aldus Van den Berg.

Na afloop van het debat hebben 11 van de 12 aanwezige partijen het Roze Stembusakkoord ondertekend. Hiermee stemt onder andere de SP in met het voortzetten van voorlichting voor jongeren, extra aandacht voor transgenders, ondersteuning voor beleid voor roze ouderen, stimuleren van zichtbaarheid en acceptatie in de sport van LHBT’s en tot slot het ondersteunen van Nijmegen als trotse Roze stad. De volledige inhoud van het stembusakkoord kunt u hier lezen.