Advies informateur: SP en GroenLinks samen op zoek naar coalitiepartners

26 maart 2014

Advies informateur: SP en GroenLinks samen op zoek naar coalitiepartners

Informateur Eric van Kaathoven heeft geadviseerd dat SP en GroenLinks samen op zoek gaan naar coalitiepartners om een werkbare meerderheid in de Nijmeegse gemeenteraad te verkrijgen. Uit de eerste informatieronde is hem gebleken dat D66 (de derde partij in Nijmegen) weinig heil ziet in een coalitie met SP en GroenLinks. Van Kaathoven concludeert dat de inhoudelijke verschillen tussen SP en GroenLinks goed te overbruggen zijn en voldoende basis vormen om samen tot een coalitie te komen.

SP-fractieleider Hans van Hooft betreurt het besluit van D66 om de deur dicht te doen.

Van Hooft: "Natuurlijk is het duidelijk dat de verschillen tussen SP en D66 groot zijn. Maar als je recht wilt doen aan de verkiezingsuitslag, dan moet je bereid zijn om beiden water bij de wijn te doen. We hebben afgelopen weekend een heel prettig gesprek gehad met D66 en daarin ook duidelijk aangegeven dat er van onze kant op verschillende punten ruimte is om te onderhandelen. Helaas wil D66 alles zoveel mogelijk bij het oude laten en ziet ze samenwerking met de SP in een coalitie niet zitten. Dat is jammer, want daarmee wordt geen recht gedaan aan de verkiezingsuitslag. Dat betekent dat we nu samen met GroenLinks op zoek gaan naar andere partijen in de gemeenteraad die wel willen gaan voor goede zorg voor ouderen, eerlijker delen van de lasten en betaalbaar wonen voor iedereen."