“Wie is toch die man die op zondag het vlees niet meer snijdt?”

21 november 2013

“Wie is toch die man die op zondag het vlees niet meer snijdt?”

Onbeperkt aantal koopzondagen mes op de keel van kleine ondernemers
De gemeenteraad heeft woensdag ingestemd met het vrijgeven van het aantal koopzondagen, waardoor alle winkels in de Nijmeegse binnenstad voortaan zeven dagen in de week open mogen. De SP is geen voorstander van deze ontwikkeling en vreest voor de positie van kleine ondernemers en eenmanszaken.

“Wie is toch die man die op zondag het vlees niet meer snijdt?", vraagt fractievoorzitter Hans van Hooft zich af. “Dat is de kleine ondernemer die voortaan zeven dagen in de week moet werken om niet kopje onder te gaan.”

De SP waarschuwt nadrukkelijk voor de risico’s die het besluit van de gemeenteraad met zich meebrengt: winkeliers zonder personeel worden door de wetten van de concurrentie gedwongen om alle dagen in de week te werken om te kunnen wedijveren met de grote winkelketens. Het aantrekken van extra personeel is voor veel kleinere winkeliers niet betaalbaar en de SP vreest dan ook dat zij het af zullen leggen tegen de grote winkelbedrijven. De SP-fractie is van mening dat het huidige aantal van achttien koopzondagen ruim voldoende is om te voorzien in de behoeften van de consument.

Beter achttien goede koopzondagen dan vijftig slechte
Hans van Hooft: “Een onbeperkt aantal koopzondagen is buitengewoon slecht voor de kleine ondernemers in de stad. Mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven, dus in de praktijk worden winkeliers gedwongen om langer te werken voor een vergelijkbare omzet. Terecht geven veel kleine ondernemers nu al aan dat ze geen gebruik kunnen en willen maken van de mogelijkheid om alle zondagen open te gaan. Het gevolg daarvan zal zijn dat we een binnenstad krijgen waar op zondag de helft van de winkels open is. Dat past niet bij het bruisende karakter van onze binnenstad. De SP kiest daarom liever voor achttien goede koopzondagen dan vijftig slechte.”

Het pleidooi van de SP kon alleen rekenen op steun van Gewoon Nijmegen, het CDA en de VSP waarmee een meerderheid van de gemeenteraad besloot tot het vrijgeven van de koopzondagen.