VDA thuiszorgwerkers kunnen over naar Verian

6 juni 2013

VDA thuiszorgwerkers kunnen over naar Verian

Er lijkt hoopt te zijn voor medewerkers van Zorggroep VDA. Een paar weken geleden kregen zij nog de keus tussen werkloosheid of een veel slechter betaalde aanstelling bij een andere werkgever; Tzorg. Thuiszorg Verian liet maandag echter weten dat ze het personeel van VDA wil overnemen. Het is voor de SP nog onduidelijk welke arbeidsvoorwaarden Verian de medewerkers zal bieden. Een overgang naar Tzorg zou voor de thuiszorgwerkers een inkomensverlies van 25% hebben betekend. De SP kwam vorige week in actie toen de partij hoorde van de schandalige manier waarop de VDA-thuiszorgers werden behandeld.

Op 17 mei 2013 kregen de thuiszorg medewerkers van Zorggroep VDA te horen dat ze per 1 juni hun baan zouden verliezen. Om politieke en economische reden zal Zorggroep VDA per 1 juli ophouden te bestaan. Zorgorganisatie Tzorg stond binnen een week klaar om de medewerkers een contract te bieden tegen een salarisverlaging van 25%. Toen de SP de wethouder opriep om in te grijpen bleek alleen de VSP deze oproep te steunen. Desondanks lijkt het initiatief van de SP succes te hebben gehad.

Afgelopen maandag is er een gesprek geweest tussen de directeuren van VDA en Vérian waarbij de laatste partij aangaf de medewerkers over te kunnen nemen. Er is afgesproken dat de medewerkers die binnen Nijmegen en regio werkzaam zijn -en waarvan de cliënten mee willen overstappen-, contact op kunnen nemen met Verian.

SP-raadslid Renske Helmer is blij met het nieuws. Helmer: ” Na weken van onrust en onzekerheid gloort er nu toch echt hoop aan de horizon voor deze thuiszorg medewerkers. Samen met hen kijk ik uit naar het moment dat er ook daadwerkelijk een fatsoenlijk contract getekend is.”