SP: Maak de binnenstad weer aantrekkelijk

10 juni 2013

SP: Maak de binnenstad weer aantrekkelijk

De SP wil de Nijmeegse binnenstad weer aantrekkelijk maken voor bezoekers door de parkeertarieven te halveren, het betaald parkeren in de avonduren af te schaffen en een snelle realisering van een parkeergarage bij de Hezelpoort zodat de Hezelstraat - de oudste winkelstraat van Nederland – een belangrijke toegangsroute naar het Centrum wordt. Verder wil de partij het gratis openbaar vervoer voor ouderen opnieuw invoeren in plaats van helemaal afschaffen zoals het stadsbestuur wil. Kleine ondernemers krijgen van de SP een steuntje in de rug door de onroerend-zaakbelasting voor huurders van een bedrijfspand af te schaffen en deze lasten te verschuiven naar vastgoedverhuurders. De verlaging van de parkeertarieven en de bouw van een extra parkeergarage worden bekostigd met een hogere aanslag onroerend-zaakbelasting voor eigenaren van bedrijfspanden. Komende woensdag zal de SP deze voorstellen presenteren bij de bespreking van de perspectiefnota in de Nijmeegse gemeenteraad. De partij biedt daarmee een sociaal alternatief voor de binnenstad.

Afgelopen jaren is de economische crisis zichtbaar geworden in de Nijmeegse binnenstad. Veel winkelpanden komen leeg te staan en lijken geen nieuwe invulling te krijgen. Ondernemers kampen met hoge lasten en toenemende concurrentie van webshops. De mogelijke komst van een Mega Mall bij Ressen hangt als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de binnenstad. Het huidige parkeerbeleid ontmoedigt een bezoek aan het centrum van Nijmegen en leidt tot afnemende parkeerinkomsten voor de gemeente.

SP-raadslid Renske Helmer: “Bezoekers van de Nijmeegse binnenstad worden nu weggejaagd door het parkeerbeleid van het stadsbestuur met falende parkeerpalen, betaald parkeren in de avonduren en steeds verder stijgende parkeertarieven. Het wordt echt tijd dat bezoekers zich weer welkom voelen in Nijmegen. Daarom willen we de parkeertarieven halveren en het betaald parkeren in de avonduren afschaffen. Nijmegen kan zichzelf dan promoten als de goedkoopste parkeerstad van Nederland. Niet alleen trekken we daarmee meer bezoekers, maar zorgen we ook dat ze langer van hun bezoek kunnen genieten. Om de Hezelstraat - de oudste winkelstraat van Nederland- tot toegang van het centrum te maken moet de lang beloofde parkeergarage aan de westkant van het centrum nu echt snel gebouwd worden. Voor ouderen is het belangrijk dat een bezoek aan het centrum zo laagdrempelig mogelijk is en hiervoor willen we het gratis busvervoer opnieuw invoeren.”

Naar verwachting verdwijnt komende jaren dertig procent van het winkeloppervlak als gevolg van toenemende internetverkoop.

Helmer: “De gemeente kan internetverkoop niet te lijf gaan, maar ze kan wel zorgen voor een aantrekkelijke binnenstad met goede faciliteiten. In een tijd waarin ondernemers alles op alles moeten zetten om het hoofd boven water te houden is het absolute waanzin om extra concurrentie buiten de stad te organiseren. Terecht kwam er groot protest tegen de plannen voor een Mega Mall bij Ressen. De SP betreurt het besluit van de gemeenteraad om de deur over drie jaar hiervoor gewoon weer open te zetten.”

Steun voor kleine ondernemers
De SP wil kleine ondernemers een steuntje in de rug geven door de onroerend-zaak belasting voor huurders van bedrijfspanden af te schaffen en deze lasten te verschuiven naar de vastgoedverhuurders. Helmer: “Bijkomend voordeel is dat de kosten voor leegstaande panden ook bij de vastgoedeigenaar komen te liggen en niet bij huurders van andere panden zoals nu het geval is. Door de extra kosten zullen zij eerder geneigd zijn hun panden voor een lagere prijs te verhuren. Daarmee kunnen we leegstand tegengaan.”

Verder steunt de SP het pleidooi van het platform voor binnenstadondernemers om een baatbelasting in te voeren. Bij festiviteiten en feestdagen zorgen veel ondernemersverenigingen voor promotieactiviteiten en aankleding van winkelstraten. Het zijn vooral de kleine ondernemers die hier hun nek voor uitsteken terwijl veel grootwinkelbedrijven gratis meeliften maar geen cent bijdragen. Helmer: “Een baatbelasting zorgt ervoor dat de kosten voor promotieactiviteten niet alleen door kleine ondernemers gedragen worden, maar dat iedereen een eerlijke bijdrage levert.”