Bezuinigingen desastreus voor ouderen, gehandicapten en mensen zonder werk.

8 juni 2013

Bezuinigingen desastreus voor ouderen, gehandicapten en mensen zonder werk.

De radicale bezuiniging op de zorg die het Nijmeegse college van PvdA, GroenLinks en D66 wil doorvoeren moet van tafel. De SP komt met een alternatief maatregelenpakket om dat mogelijk te maken. Met het voorstel van SP-fractievoorzitter Hans van Hooft zijn ouderen en gehandicapten die afhankelijk zijn van zorg aanzienlijk beter af. De partij komt daarnaast met een aanvalsplan om de werkloosheid in de stad met duizend extra arbeidsplaatsen te verminderen.

De tien miljoen euro die het college op de huishoudelijke hulp wil bezuinigen zal leiden tot een slagveld, zo vreest Van Hooft. De SP wil de voorgestelde korting op de huishoudelijke hulp dan ook volledig terug draaien en tevens fors minderen op de bezuiniging die het college op de zorg voor ouderen en gehandicapten heeft doorgevoerd. Om dat mogelijk te maken kiest de SP-fractie voor een andere verdeling van de gemeentelijke lasten en een nieuwe aanpak van de werkloosheid. De partij presenteert de plannen tijdens de bespreking van de gemeentelijke perspectiefnota, komende woensdag.

Van Hooft: “Politiek is keuzes maken. De SP legt de rekening van de crisis daar waar deze het minste pijn doet. Daarmee houden we het sociale profiel van Nijmegen overeind en worden we voor huurders en kleine ondernemers de goedkoopste stad van Nederland. Negentig procent van de Nijmeegse bevolking is goedkoper uit als we de woonlasten van vastgoedhandelaren, grote bedrijven en villabewoners marginaal verhogen. Niemand verliest dan de zorg die hij of zij nodig heeft.”

Nieuw perspectief voor mensen zonder werk
Het aantal uitkeringsgerechtigden in Nijmegen loopt sneller op dan het landelijk gemiddelde. De SP wil dat de gemeente aan de slag gaat met een banenplan dat geld oplevert voor gemeente, bedrijven en werkzoekenden.

Van Hooft: “Dat kan door te stoppen met de huidige geldverslindende en ineffectieve reintegratietrajecten. We kunnen meer mensen aan werk helpen door werkgevers te belonen met een loonkostensubsidie die over tien jaar wordt afgebouwd. Daarmee worden mensen die nu in de bijstand zitten weer aantrekkelijk voor werkgevers terwijl de gemeente fors bespaart op de uitvoeringskosten voor werk en inkomen.”