Staak plannen megawinkelpark, kies voor de binnenstad!

21 maart 2013

Staak plannen megawinkelpark, kies voor de binnenstad!

De gemeentelijke plannen voor een megawinkelpark bij Ressen moeten wat de SP betreft definitief van tafel. Onder druk van boze binnenstadondernemers lijkt een meerderheid van de gemeenteraad de plannen met drie jaar uit te willen stellen, maar dat is wat de SP betreft niet genoeg.

De SP vreest dat de komst van het geplande retailpark het einde zal betekenen voor veel winkels in het centrum van Nijmegen. De gemeente moet daarom kiezen om bij Ressen alleen nog maar ontwikkelingen toe te staan die niet concurreren met de binnensteden van Nijmegen en de omliggende kernen.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: "Ondernemers moeten op het moment al alle zeilen bijzetten om het hoofd boven water te houden en de leegstand in onze binnenstad neemt alleen maar toe. Dat zal de komende jaren echt niet veranderen en het laatste wat we dan nodig hebben is een megawinkelpark tussen de weilanden dat de omliggende binnensteden kapot concurreert.”

Naar verwachting zal 30 procent van het winkeloppervlak in de binnensteden verdwijnen als gevolg van de stijgende internetverkoop. Het uitstellen van de plannen levert dan ook niets op volgens de SP.

Van Hooft: "Dit fiasco verdient geen uitstel, maar afstel. De wethouder wordt er nu door de gemeenteraad op uit gestuurd om met de gemeenten in de regio overeenstemming te bereiken over hun ambities voor een retailpark, maar dat is een kansloze missie. De enige manier om een doorbraak in de regio te forceren is zelf het goede voorbeeld geven door het megawinkelpark af te blazen."