Hurende ondernemers ontzien

15 november 2012

Hurende ondernemers ontzien

De SP-fractie wil verhuurders van leegstaande panden gaan stimuleren om nieuwe huurders aan te trekken. Kleine ondernemers blijven als gevolg van de hoge huren weg uit de binnenstad, waardoor de leegstand zienderogen toeneemt. Als het aan de SP ligt worden huurders van bedrijfspanden ontzien door het gebruikersdeel voor niet-woningen zo veel mogelijk te verplaatsen naar het eigenarendeel. Zo komen de lasten van de leegstand te liggen bij de verhuurders van de panden en niet bij hardwerkende ondernemers.

SP-raadslid Renske Helmer: "Leegstand is geen visitekaartje voor de binnenstad. De hoogte van de huur kan voor een ondernemer bepalend zijn om zich hier te vestigen. Eigenaren van winkelpanden vragen nu torenhoge huren waardoor kleine ondernemers in de problemen komen.

Dat kunnen we aanpakken door de lasten te verschuiven naar de vastgoedspeculanten. Voor ondernemers met een eigen pand maakt dit niets uit terwijl hurende ondernemers er met ons voorstel fors op vooruit gaan. Bovendien wordt zo voorkomen dat bedrijfspanden onnodig lang leegstaan. Dat is goed voor de economie, goed voor de ondernemers en goed voor de binnenstad."