Emile Roemer: "NU SP"

9 september 2012

Emile Roemer: "NU SP"

Dit laatste weekeinde voor de verkiezingen worden de verschillen in de campagne goed duidelijk. Gisteravond sprak ik in Nieuwsuur met CDA-lijsttrekker Buma over de publieke moraal, vandaag in Buitenhof had ik een goed gesprek over de economie en Europa. Nu wordt ook duidelijk welke keuze mensen komende woensdag moeten maken. Rommelen we door met Rutte en geven we alle ruimte aan bankiers en bestuurders? Die vooral denken aan hun eigen belang? Of bouwen we samen aan een sociaal alternatief? En komt de politiek op voor ieders belang?

Steeds meer mensen spreken hun zorgen uit over een Paarse regering, waarin de PvdA rechts opnieuw aan macht zal helpen. Onder Paars werd de schaalvergroting bejubeld en de sociale woningbouw steeds verder vermarkt. Onder Paars werd de marktwerking in de zorg bedacht – en in gang gezet. Onder Paars werd de ene onderwijsvernieling op de andere gestapeld en werden scholen tot leerfabrieken. Onder Paars werd de euro ingevoerd en de macht over onze economie overgenomen door Brussel en de financiële markten. Zo'n onzalig experiment kunnen we ons nu niet opnieuw veroorloven. Als de PvdA na 12 september gaat regeren met de VVD, zal die desastreuze politiek gewoon worden voortgezet. Dan zullen veel linkse kiezers met Herman Kuiphof zeggen: Zijn we er toch weer ingetuind.

Woensdag vragen we kiezers om een keuze te maken. Dat kan alleen als politici ook zelf durven te kiezen. Jouw stem kan daar voor zorgen. Op 12 september blijven alle stemmen op links ook echt bij links, dankzij de lijstverbinding die we met succes voorstelden aan PvdA en GroenLinks. Als links elkaar na woensdag niet loslaat en als blok de formatie ingaat, staan we samen heel sterk. Dan kan links de richting van het beleid bepalen en kunnen we op een sociale manier uit de crisis komen. Want daar gaat het toch allemaal om? Een stem op de SP maakt ons groot, geeft Rutte Rood en houdt de PvdA links. Daarom voor alle zekerheid: Nu SP.