SP start meldpunt WMO

13 maart 2012

SP start meldpunt WMO

Het Nijmeegse stadsbestuur gaat de komende 4 jaar rond de 9 miljoen bezuinigen op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning. Onder het mom van "meer eigen verantwoordelijkheid" wordt er onder andere gesneden in zorg, individuele hulpmiddelen en vervoersvoorzieningen voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Ook wordt er voor voorzieningen- en hulpaanbod een eigen bijdrage gevraagd. De SP start woensdag 14 maart een meldpunt WMO, waarbij gebruikers van WMO-voorzieningen hun ervaringen en klachten kenbaar kunnen maken.

De SP is benieuwd hoe de bezuinigingen van het college in de praktijk uitpakken voor inwoners die afhankelijk zijn van de WMO-voorzieningen. De SP heeft hierover al veel vragen en klachten ontvangen van Nijmegenaren. SP-raadslid Cor van Norel: "Uit de resultaten zullen conclusies worden getrokken hoe het beter en anders moet."

Nieuw vanaf 2012 is het vragen van een eigen bijdrage voor voorzieningen, zoals scootmobiels en trapliften en tevens zijn een aantal individuele voorzieningen ondergebracht bij de algemeen gebruikelijke voorzieningen. Hulpmiddelen als douchebeugels of een verhoogde wc-pot moeten nu zelf betaald en geïnstalleerd worden.

In 2012 wordt alleen al op het gebied van de verstrekking van individuele voorzieningen 450.000 euro bezuinigd door het stadsbestuur. Van Norel: "Het is schandalig dat er bezuinigd gaat worden op de meest kwetsbare inwoners van Nijmegen. Niemand doet voor zijn lol een beroep op zorg en dan moet je hier ook nog extra voor betalen. Op deze manier worden mensen dubbel gestraft."

De SP zal het meldpunt woensdagmiddag om 13.00u aftrappen door op bezoek te gaan bij de bewoners van woonzorgcomplex de Zonnebaars. Vrijwilligers van de partij zullen de enquête komende tijd op diverse plaatsen in Nijmegen huis aan huis afnemen. Ook kunnen gebruikers van wmo-voorzieningen de enquête via internet invullen op www.nijmegen.sp.nl/wmo

www.nijmegen.sp.nl/wmo