Gemeenteraad draagt Bruls voor als nieuwe burgemeester

2 maart 2012

Gemeenteraad draagt Bruls voor als nieuwe burgemeester

Hubert Bruls is gisteravond door de gemeenteraad voorgedragen als burgemeester voor Nijmegen. Bruls (46) is geen onbekende in Nijmegen, van 1998 tot 2002 was hij wethouder voor het CDA. Ook was hij enkele jaren lid van de Tweede Kamer en bekleedde hij sinds 2005 het burgemeestersambt in Venlo.

Bruls bracht zijn studententijd door in Nijmegen waar hij politicologie studeerde. Na zijn studie begon hij zijn loopbaan bij de ambtenarenvakbond NOVON/ABVAKABO, waarna hij in 1998 achtereenvolgens gemeenteraadslid en wethouder werd in Nijmegen.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft kent Bruls nog uit zijn tijd als CDA-wethouder in Nijmegen.

Van Hooft: "Hoewel we het toen vaak niet eens waren, dwong hij ook respect af door het debat nooit uit de weg te gaan. Ik weet nog goed dat ik met hem op de universiteit in debat ging over de mogelijke komst van een kabeltram als alternatief voor het normale openbaar vervoer over de Waal. Vol flair ging hij het debat aan over dit kansloze project waar maar weinig mensen heil in zagen. Hij had natuurlijk voor de gemakkelijke weg kunnen kiezen door deze discussie uit de weg te gaan, maar dat deed hij niet."

Van Hooft: "Bruls is wat ons betreft een prima kandidaat en we kunnen dan ook goed leven met zijn voordracht als burgemeester voor Nijmegen. In onze ogen waren er mogelijk betere kandidaten, maar ook zeker veel slechtere. Het was een lange raadsvergadering waarin alle kansrijke kandidaten uitgebreid zijn besproken. Na een marathonzitting van vier uur heeft de democratie uiteindelijk zijn werk gedaan en dat is goed. Waar vroeger kandidaten uit Den Haag werden geparachuteerd, heeft de gemeenteraad nu een praktisch doorslaggevende stem."

Voorafgaand aan de voordracht van Bruls circuleerden tal van mogelijke burgemeesterskandidaten in de pers.

Van Hooft: "Het is bijzonder spijtig dat dit soort discussies nog steeds achter gesloten deuren moet plaatsvinden, want de bevolking heeft er recht op te weten hoe ze aan hun burgemeester zijn gekomen, en uit welke kandidaten er te kiezen is. Helaas is de wet op dit moment niet anders. De hele soap die aan de voordracht vooraf ging - inclusief het inschakelen van de rijksrecherche door de Commissaris van de Koningin wegens vermeend lekken - geeft aan dat de besloten discussie over burgemeesterskandidaten volkomen achterhaald is. De hele stad sprak en spreekt over mogelijke kandidaten en de leden van de gemeenteraad moeten de komende 75 jaar hun mond houden. Veel gekker moet het niet worden."