Filmavond voor SP-jongeren: Tijd voor opstand?

16 november 2011

Filmavond voor SP-jongeren: Tijd voor opstand?

Woensdag 23 november houden de SP-jongeren van ROOD een filmavond over het thema 'opstand'.

Sinds de financiele crisis heeft toegeslagen gaan wereldwijd steeds meer mensen de straat op om hun onvrede te uiten over de uitwassen van het kapitalisme. Het meest recente exponent daarvan -de Occupybeweging- is al ruim een maand lang een dagelijkse verschijning in de media. Terugkerend fenomeen bij deze protesten is het masker van rebel Guy Falkes. Zijn gezicht vormt een rode draad door de film die we gaan kijken: V for Vendetta.

Waar gaat de film over?
Engeland is in de ban van een dictatuur. Politieke tegenstanders en minderheden worden vermoord. Het volk wordt onderdrukt en strenge regels, zoals een avondklok, zijn van kracht. Tegengeluiden worden niet getolereerd en er is geen ruimte voor discussie. Eén man vormt een vuist tegen het bewind. Zijn gezicht gaat schuil achter het masker van Guy Fawkes, de man die op 5 november 1605 met buskruit het Britse parlement wilde opblazen. Hoe verloopt zijn strijd tegen de overheid?

Alle SP-leden t/m 30 jaar zijn van harte uitgenodigd om deze avond bij te wonen. De filmavond begint woensdag 23 november om 20.00 uur in het SP-pand op de Molenweg 95. Na de film zullen we naborrelen en is er tijd om na te praten over de film en actuele thema's. De avond is gratis en voor iedereen toegankelijk. Ook introducees zijn van harte welkom.