Referendum Heumensoord: meerderheid raad heeft lak aan volksinitiatief

23 juni 2011

Referendum Heumensoord: meerderheid raad heeft lak aan volksinitiatief

De democratie is ver te zoeken in de Nijmeegse gemeenteraad. Woensdagavond stemde een meerderheid van de raad tegen het houden van een referendum over de verkoop van Heumensoord. Er lag een officieel referendumverzoek, ondertekend door tweeduizend Nijmegenaren, maar dat bleek niet te tellen voor GroenLinks, PvdA, VVD en CDA. Daarmee behaalden de tegenstanders van het referendum een meerderheid van 21 tegen 15 en werd de Nijmeegse burger de grote verliezer.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Dit is een mes in de rug van de democratie en de Nijmeegse bevolking. Een referendum is geen speeltje voor politici. Tweeduizend Nijmegenaren hebben het volksinitiatief voor een referendum over Heumensoord ondertekend en dan rest de politiek maar een ding: een referendum organiseren. Blijkbaar wordt in Nijmegen een volksinitiatief alleen geaccepteerd als het de heren en dames politici goed uitkomt. Pure arrogantie. Van VVD en CDA kun je zo'n regenteske reactie nog verwachten, maar dat PvdA en GroenLinks compleet lak hebben aan de bevolking is voor mij onbegrijpelijk.”

Het volksinitiatief voor het referendum kwam tot stand door het actiecomité Red het Bos, opgezet door de SP. Het actiecomité verzet zich tegen de plannen van het gemeentebestuur om Heumensoord te verkopen en besloot de Nijmeegse bevolking zelf te laten beslissen over de verkoop door een volksinitiatief voor een referendum in te dienen. De benodigde tweeduizend inwoners verleenden hun steun aan het volksinitiatief en de referendumcomissie van de gemeente Nijmegen verklaarde het verzoek geldig. Daarmee leek de weg vrij voor een referendum.