Nijmeegse studenten komen in actie voor betaalbaar onderwijs

1 april 2011

Nijmeegse studenten komen in actie voor betaalbaar onderwijs

Dinsdag 12 april vindt er in Den Haag een grote demonstratie plaats tegen de rigoureuze bezuinigingen die het huidige kabinet in het hoger onderwijs wil doorvoeren. De SP-jongeren van ROOD zijn daar natuurlijk bij aanwezig en roepen zo veel mogelijk mensen op om mee te gaan. De afgelopen weken was ROOD meerdere malen op de universiteit en hogeschool te vinden om Nijmeegse studenten te mobiliseren voor de manifestatie. Veel studenten lieten weten dat ze 12 april op Het Plein in Den Haag te vinden zijn en toonden hun verontwaardiging over de dreigende boete van 3000 euro en de inperking van de OV-chipkaart bij studievertraging.

Naast de invoering van de studieboete wordt er 200 miljoen bezuinigd op de universiteiten en HBO’s. Dit zal er voor zorgen dat duizenden docenten ontslagen worden en er nog minder contacturen komen voor de studenten. Vanaf 2012 zal de studiefinanciering voor de masteropleiding worden afgeschaft en zal de OV-jaarkaart voor studenten met meer dan een jaar studievertraging verdwijnen. Al deze bezuinigingen zetten de kwaliteit en toegankelijkheid van het hoger onderwijs op het spel.

De demonstratie op 12 april wordt georganiseerd door het comité Studenten in Actie, een samenwerkingsverband tussen verschillende studenten en organisaties. Het comité wordt gesteund door de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), FNV Jong, diverse lokale studentenvakbonden en verschillende politieke jongerenorganisaties, waaronder ROOD.

"Ik ben heel blij dat studenten de strijd doorzetten. De staatssecretaris heeft al aangegeven de 20.000 studenten die in januari op het Malieveld stonden te negeren en door te gaan met de invoering van deze belachelijke plannen" aldus Leon Botter, voorzitter ROOD, jong in de SP. "Het wordt dus hoog tijd dat studenten hem het vuur aan de schenen leggen en doorgaan met acties tegen deze bezuinigingen. ROOD roept alle studenten op om naar de demonstratie te komen en zich uit te spreken tegen deze vernieling van het onderwijs."

De SP heeft door middel van een gezamenlijke videoboodschap de handen ineengeslagen met GroenLinks, D66 en de PvdA om tot een breed gedragen protest tegen dit kabinet te komen.

Wat: Demonstratie tegen bezuinigingen hoger onderwijs
Waar: Het Plein, Den Haag
Wanneer: dinsdag 12 april, vanaf 12:00 uur

Kijk voor meer informatie, flyers en posters op www.studenteninactie.nu. En vergeet je niet aan te melden via Facebook!

www.studenteninactie.nu