Code ROOD voor hoger onderwijs!

16 februari 2011

Code ROOD voor hoger onderwijs!

Woensdagmiddag gaf ROOD, jong in de SP in heel Nederland een code rood af voor het hoger onderwijs. De SP-jongeren hulden universiteitsgebouwen met behulp van lichtfakkels in een rood licht. Ook op de Radboud Universiteit steeg er 'rode rook' op. Niet omdat de SP een nieuwe paus heeft benoemd, maar om de Nijmeegse studenten te waarschuwen voor de draconische bezuinigingsplannen van het kabinet Rutte 1 op het hoger onderwijs. ROOD roept studenten op om het massale protest van afgelopen januari op 2 maart af te maken door het kabinet naar huis te stemmen.

Als het aan VVD, CDA en PVV ligt wordt er bijna een miljard bezuinigd op het hoger onderwijs. Het kabinet wil dit doen door studenten die langer over hun studie doen te beboeten met een collegegeldverhoging van 3000 euro, te korten op het budget van de universiteiten en de studiefinanciering tijdens het master-deel van de studie af te schaffen. ROOD-woordvoerder Michelle Foolen: "Deze regering heeft wel grote woorden over Nederland als kennisland, maar wil hier snoeihard op bezuinigen. En dat terwijl de rijkste 25 procent van Nederland cadeautjes krijgt van dit kabinet zoals de instandhouding van de hypotheekrenteaftrek voor villa's. Bij de SP zien we onderwijs als een investering, en bezuinigen we liever ergens anders op."

Op 2 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten, die op hun beurt de Eerste Kamer kiezen. Michelle Foolen: "Rutte heeft gezegd dat de verkiezingen voor zijn regering een test zijn. Wij zijn de beroerdste niet en maken daar een pro-test van. Studenten en docenten die tegen de onderwijsplannen zijn kunnen dit kabinet op 2 maart naar huis stemmen."

rood.nijmegen.sp.nl