h

SP: Uitbreiding Slim Prijzen geldverspilling

26 januari 2010

SP: Uitbreiding Slim Prijzen geldverspilling

Minister Eurlings baseert het succes van het project Slim Prijzen op verkeerde gegevens en gooit daarmee enkele miljoenen euro’s over de balk. Dat stelt de SP in Nijmegen. Het Slim Prijzen project heeft het verkeer over de Waalbrug naar Nijmegen niet verminderd. Tellingen van het verkeer tonen aan dat er tijdens de spits juist meer auto’s over de Waalbrug rijden. Het geld voor Slim Prijzen is volgens SP-lijsttrekker Van Hooft beter te besteden aan verbetering van het openbaar vervoer. “We hebben meer aan een landelijke bijdrage voor een tram tussen Universiteit, Centraal Station en het Centrum dan aan mislukte experimenten.”

Hans van HooftVan Hooft: “De afname van de files is helemaal niet te danken aan het dure Slim Prijzen, waarbij de automobilist een beloning krijgt voor het mijden van de spits. Een betere afstelling van de verkeerslichten op de singels in Nijmegen is de belangrijkste reden dat de files voor de Waalbrug zijn afgenomen. Het is dan ook geldverspilling om nog meer miljoenen uit te trekken voor Slim Prijzen en het project zelfs uit te breiden over de regio Arnhem-Nijmegen. Dat geld kan beter besteed worden aan verbetering van het openbaar vervoer. In de overvolle bussen tussen Universiteit en het Centraal Station zitten nu elke dag duizenden mensen ingeblikt als haringen in een ton. Daarmee jaag je reizigers het openbaar vervoer uit de auto in. Een tram tussen Universiteit, Centraal Station en Centrum kan aan deze dagelijkse OV-ellende een einde maken. Eurlings kan zijn geld beter in onze tram steken dan in Slim Prijzen.”

Het Slim Prijzen-project is een half jaar geleden ingevoerd om tijdens de werkzaamheden aan de Prins Mauritssingel (A325) grote verkeersproblemen te voorkomen. In de afgelopen maanden kregen gemiddeld 1317 automobilisten 4 euro per dag voor het mijden van de Waalbrug tijdens de spits. Hoewel bijna 6.700 deelnemers meededen aan het project is het verkeer in deze periode niet afgenomen, maar juist toegenomen. In oktober reden meer auto’s de Waalbrug over naar Nijmegen: gemiddeld 4,3 procent in de ochtendspits en 3,1 procent in de avondspits. Meer verkeer en toch minder files, dat kan omdat sinds augustus 2009 de verkeerslichten op het Traianusplein en de Oranjesingel langer op groen staan afhankelijk van het verkeersaanbod. Hiermee is de doorstroming van het verkeer in de stad aanzienlijk verbeterd.

Het project Slim Prijzen wordt door minister Eurlings gebruikt als pr-speeltje om de invoering van de kilometerheffing te vergemakkelijken. Van Hooft: “Eurlings’ filebelasting dreigt nu op een mislukking uit te lopen. Wie de feiten kent weet dat Slim Prijzen in Nijmegen feitelijk ook mislukt is. Ik wil Eurlings van harte uitnodigen om de cijfers achter de files in Nijmegen te bestuderen. En als hij dan nog een keer naar Nijmegen komt, kan hij gelijk kijken hoe duizenden reizigers in de bus naar de Universiteit worden ingeblikt. Dan weet ie gelijk waarom Nijmegen een tram moet krijgen.”

U bent hier