SP tegen grote VMBO-school Lindenholt; Gemeenteraad akkoord

15 oktober 2009

SP tegen grote VMBO-school Lindenholt; Gemeenteraad akkoord

De Nijmeegse gemeenteraad heeft zich uitgesproken voor een VMBO-school in Lindenholt. Deze school wordt voor 840 leerlingen gebouwd. Volgens de SP een schaal te groot. Daarom stemde de partij tegen deze plannen.

Bert Velthuis“Scholen horen in de wijken thuis, dus dat de school in de Meeuwse Acker komt is een vooruitgang,” aldus SP-raadslid Bert Velthuis. “Maar dan moet wel de juiste schaal gekozen worden. Voor een VMBO-school is dat wat ons betreft maximaal 600 leerlingen. In het VMBO komen veel problemen van onze maatschappij samen: de groeiende tweedeling (segregatie), de toegenomen agressie en onveiligheid, de problematiek van de multiculturele samenleving, meer probleemgezinnen, hogere werkloosheid en criminaliteit. Juist daarom verdienen VMBO-leerlingen meer zorg en aandacht. Hierbij is kleinschaligheid wenselijk en is 840 leerlingen gewoon te veel.”

Naar aanleiding van de discussie is de wethouder van onderwijs weer het gesprek gestart met de schoolbesturen over de spreiding van het VMBO over Nijmegen. Velthuis: “Door één grote VMBO-school in Lindenholt verdwijnt er weer een school uit Nijmegen. Dit is niet nodig, want het andere schoolbestuur in Nijmegen kiest voor kleinschalige VMBO-locaties. In Lindenholt is een grote schaal dus niet persé nodig. We hebben als SP dan ook een voorstel ingediend om de school voor maximaal 600 leerlingen te ontwikkelen.”

De SP kreeg alleen steun van de VSP voor haar plan. Daarom stemde de partij tegen het voorstel om in de Meeuwse Acker een school te kunnen ontwikkelen. Een meerderheid van PvdA, GroenLinks, VVD, D66, Nijmegen Nu, Gewoon Nijmegen en fractie Bos stemden voor het voorstel.