Actie tegen verkoop NUON ook in Nijmegen

10 februari 2009

Actie tegen verkoop NUON ook in Nijmegen

Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen en Eric van Kaathoven (fractievoorzitter Provinciale Staten) helpen zaterdag 14 februari tussen 13.00 uur en 15.00 uur mee met het ophalen van handtekeningen tegen de verkoop van Nuon. De Nijmeegse SP afdeling staat dan met een kraam in de stad om mensen te laten zien dat de SP aan hun kant staan en samen met hen bestuurders en volksvertegenwoordigers in de provincie ervan gaan proberen te overtuigen dat de verkoop een slecht idee is. Energie is volgens ons een publieke voorziening die niet in private handen hoort.

De SP deelt folders uit en stelt mensen in de gelegenheid om een handtekening te zetten. Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen, die overigens in Nijmegen studeerde, is tussen 13.00 uur en 15.00 uur bij de kraam om de actie te ondersteunen. De komende tijd gaat de SP ook wijken in om huis aan huis handtekeningen in te zamelen. De plaatselijke afdeling sluit hiermee aan op de landelijke actie 'ze zijn nuts' , waarmee de SP de verkoop van publieke (nuts) voorzieningen aan de kaak stelt. Naast Nuon wordt ook Essent in de uitverkoop gedaan door de aandeelhouders (over het algemeen lokale overheden). De SP wil dat de regering of de Tweede Kamer ingrijpt en niet toestaat dat publieke voorzieningen verder worden uitverkocht.

De SP vindt de levering van stroom en gas van te groot belang om dit afhankelijk te maken van de vrije markt. Experimenten in andere delen van de wereld toonden alleen aan dat de leveringszekerheid omlaag ging en de prijzen omhoog knalden. Triest voorbeeld is daarbij Californië rond het jaar 2000. De regels over de gedereguleerde markt waren dusdanig ingewikkeld dat het voor private partijen erg makkelijk was om heel veel winst te maken. Dat ging zelfs zover dat centrales werden stilgezet om de dagprijs van stroom op te drijven. Het is niet gezegd dat dergelijke scenario's zich ook in Nederland voor kunnen doen. Er is echter geen enkele garantie dat dat niet het geval is. Een Nederlands bedrijf met overheden als aandeelhouder is makkelijker aan te spreken op haar gedrag dan een buitenlandse multi-national waarvoor Nederland een vlekje op de kaart is.

Agnes Kant gaf bij de opening van de aktie in Arnhem aan dat er kennelijk nog geen lessen zijn getrokken uit de kredietcrisis door de andere partijen. In haar toespraak (zie www.zezijnnuts.nl) kwam ze op voor de de belangen van de klanten door aan te geven dat andere partijen juist die niet in het oog hebben.

Op donderdag 26 februari organiseert de SP in haar pand aan de Molenweg 95 een bijeenkomst over de verkoop van NUON en Essent en de manier waarop de SP daar actie tegen voert. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en is om 22.00 uur afgelopen.

Naast tekenen voor de NUON-actie kunnen mensen ook de nieuwe ZO-krant die de SP vier keer per jaar mee naar huis krijgen.