SP START ACTIE TEGEN VERKOOP NUON

29 januari 2009

SP START ACTIE TEGEN VERKOOP NUON

De SP zal zaterdag een campagne starten tegen de verkoop van energiebedrijf Nuon. SP-fractievoorzitter Agnes Kant en de Gelderse SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven zullen het kantoor van Nuon in Arnhem officieel tot publiek bezit verklaren en de eerste handtekeningen tegen de verkoop gaan zetten. Op www.zezijnnuts.nl kunnen mensen hun proteststem laten horen.

Kant en van Kaathoven: "Onze actie tegen de verkoop van Essent loopt als een trein. Nuon is echter het volgende publieke energiebedrijf dat in de verkoop is gezet. Daarom beginnen we nu met het opvoeren van de druk op de provincies en gemeenten die aandeelhouder zijn van Nuon".

De SP wil de verkoop van publieke energiebedrijven voorkomen, omdat het niet in het belang is van de energiegebruikers. Kant: "Energie is een basisvoorziening. Zoiets belangrijks moeten we niet aan de vrije markt overlaten. Commerciële partijen denken aan winst en aandeelhoudersbelangen hechten minder waarde aan duurzame energieproductie". Van Kaathoven: "In het Gelders parlement was de SP als enige partij tegen de verkoop van NUON. De andere provinciale politici hebben de eurotekens al in de ogen staan!".

Volgens Kant heeft de verkoop van Nuon grote gevolgen voor de energiegebruikers. Straks wordt in buitenlandse hoofdkantoren besloten over de prijs van ons gas en licht. En die prijs zal hoog zijn. De miljarden die ze voor onze energiebedrijven gaan betalen, moeten immers wel worden terugverdiend via de energierekening.

Na de start van de campagne zullen door tientallen SP-ers in het centrum van Arnhem de eerste handtekeningen tegen de verkoop van Nuon worden verzameld. De SP voert de campagne middels ondermeer flyers,handtekeningenkaarten en radiospots. Op internet kunnen mensen protesteren via de website www.zezijnnuts.nl

De Provincie Gelderland is voor bijna 45% eigenaar van NUON. Daarnaast zijn enkele andere provincies en tientallen gemeenten aandeelhouder. In Gelderland zijn dit de gemeenten Aalten, Apeldoorn, Barneveld, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Duiven, Elburg, Ermelo, Geldermalsen, Harderwijk, Hattem, Lochem, Montferland, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude Ijsselstreek, Putten, Rheden, Rijnwaarden, Westervoort, Winterswijk, Zevenaar, Zutphen.

De actie is aanstaande zaterdag om 13:30 uur bij het NUON-kantoor aan de Utrechtsestraat 68, 6812 AH Arnhem.

href="http://www.zezijnnuts.nl">www.zezijnnuts.nl