SP: Entree donjon maximaal 3 euro

10 september 2007

SP: Entree donjon maximaal 3 euro

De SP wil dat de entree voor de donjon maximaal 3 euro gaat kosten. Alleen op die manier wordt voldaan aan de randvoorwaarde dat de toren voor een breed publiek toegankelijk wordt.

In 2006 stemde een meerderheid van 60 procent van de Nijmegenaren voor de herbouw van de donjon. Dit gebeurde onder drie randvoorwaarden, namelijk dat de gemeente geen geld steekt in herbouw van de donjon, dat de bouw zoveel mogelijk lijkt op het origineel met gebruik van 'authentiek' materiaal en tot slot dat de donjon openbaar toegankelijk wordt voor een breed
publiek.

Bert VelthuisNu stelt het college voor dat de entreeprijs maximaal 10 euro mag worden. De voornaamste reden is dat men bang is dat er anders geen particulier is die geld zou willen investeren in de toren. SP-raadslid Bert Velthuis: “Wij denken meer aan een entreeprijs van 2 of maximaal 3 euro, anders wordt niet aan de vooraf gestelde eis voldaan dat de toren voor het grote publiek toegankelijk wordt. Bij 10 euro wordt het een toren van de happy few. Daarom houden wij vast aan deze eis voor een lage entreeprijs. Bedenk wel: als we bij het referendum tegen de mensen hadden gezegd dat de entreeprijs 10 euro zou worden, was de uitslag heel anders geweest.”

Daarnaast heeft de gemeenteraad nog het laatste woord over de invulling van de toren. SP-raadslid Bert Velthuis: “Dit om te voorkomen dat er een McDonalds in komt te zitten. Een ander probleem is dat het Valkhofpark op drie manieren beschermd is tegen bebouwing, onder andere als rijksmonument. Het is nog maar de vraag of er toestemming komt om de Donjon te bouwen. Wat de SP betreft blijven we als gemeente zo dicht mogelijk bij de vooraf gestelde randvoorwaarden, dat is immers waar de Nijmeegse bevolking over gestemd heeft.”